Ministrul Educației vrea redeschiderea școlilor de la sate închise acum 10 ani. Oltul a pierdut 90 de școli, multe fiind acum în ruină

170

În ultimii zece ani, Oltul a pierdut 90 de școli, în situația în care înregistrează cu 15.500 de elevi mai puțin. Școli care acum mare parte sunt ruine, iar autoritățile locale sunt puse în situația ca anual să decidă punerea lacătului pe ușa altor clădiri neputând să suporte costurile de întreținere pentru unități unde elevii se pot număra pe degete. Deși situația este clară, iar comasarea a început să lase fără personalitate juridică și școli de renume din orașe, ministrul Educației încă mai crede în minuni, declarând că vrea să redeschidă unitățile închise, pentru a reduce numărul profesorilor și elevilor care fac naveta. Pavel Năstase a anunțat că va face în această vară o analiză a infrastructurii școlare pentru a vedea ce școli pot fi redeschise. Generalul învățământului oltean nu crede însă că la  noi în județ s-ar impune redeschiderea vreunei școli închise.

În fiecare an, învățământul oltean este mai sărac cu mii de elevi, mare parte situație înregistrată din cauza depopulării, dar și a abandonului școlar, sute de absolvenți de gimnaziu hotărând să nu mai continue studiile. Dacă în anul şcolar 2006-2007 în Olt erau 536 de unităţi şcolare (şcoli cu personalitate juridică şi structuri), acum sunt cu 90 mai puţine, iar de la anul li se adaugă alte şi alte unităţi şcolare în care se renunţă la clasele V-VIII, păstrându-se doar învăţământul primar, sau se renunţă la clasele primare, păstrându-se doar grădiniţele, urmând ca elevii să fie transportaţi cu microbuzele şcolare la şcolile de centru.

În ultimul deceniu, de la aproape 79.000 elevi, s-a ajuns la 63.500, multe școli și grădinițe în care s-au investiti bani frumoși intrând în conservare, altele fiind deja ruine. Deși situația de la Olt se înregistrează și în restul țării, ministrul educației încă mai speră că va reuli să identifice localități în care să fie redeschise școlile. El a declarat recent că  în cursul verii va face o analiză a infrastructurii şcolare pentru a vedea ce şcoli pot fi redeschise, încercând să reducă numărul profesorilor şi al elevilor care fac naveta, dar şi pentru a mai descongestiona şcolile centrale, care s-au aglomerat foarte mult.

„Au fost închise vreo 1.600 de şcoli, cred că prin 2006. S-a mers pe ideea de eficienţă economică a activităţii şcolare. Din acest motiv au apărut şi microbuzele şcolare, naveta pentru elevi, dar şi pentru cadre didactice. Eu cred că trebuie ca în fiecare an să facem o analiză. Avem unităţi şcolare care au fost dezafectate, dacă este nevoie undeva, într-o comună, într-un sat, unde numărul de copii a crescut şi avem şi cadre didactice tot pe acolo, decât să îi punem să facă naveta şi pe elevi şi pe cadre didactice, cred că este mai eficient să reînfiinţăm şcoala respectivă ca locaţie. Mă gândesc să reanalizăm reţeaua şcolară şi să vedem dacă sunt unele cazuri care în funcţie de populaţia şcolară şi resursa cadrelor didactice, să regândim o realocare a acestor spaţii”, a declarat ministrul Educaţiei Pavel Năstase.

https://realitateaoltului.ro/2016/01/19/invatamantul-oltean-pierde-anual-mii-de-elevi/

Felicia Man: autoritățile publice locale decid

Inspectorul școlar general al Inspectoratului Şcolar Județean Olt, Felicia Man, este de părere că în județul nostru nu se impune redeschiderea vreunei școli închise, ci din contră, direcția este spre închidere. Însă doar primarii decid. “Sunt de acord să se facă o analiză a infrastructurii școlare, însă nu știu dacă aceasta va schimba ceva din situația de la Olt. La noi lucrurile sunt clare: n-am închis nicio școală care avea elevi, nu am forțat nicio unitate să se închidă. Decizia de menținere sau nu a unei unități aparține administrațiilor publice locale, de la noi rețeaua școlară primește doar avizul conform. Sunt localități unde avem sub 100 de elevi, în nordul județului chiar sub 50 și avem mai multe structuri cu număr mic de elevi. Pentru anul școlar următor modificarea rețelei școlare a fost decisă în noiembrie, avem deja hotărâri ale consiliilor locale care au avizat rețeaua școlară”, ne-a declarat Felicia Man.
https://realitateaoltului.ro/2017/02/02/reorganizare-scolara-si-la-caracal-scoala-1-arondata-colegiului-tehnic-scoala-3-arondata-scolii-magheru/

https://realitateaoltului.ro/2017/01/27/comasare-cu-scandal/

Decontarea totală a navetei, cerută de un parlamentar oltean

Dacă ministrul educației caută soluții pentgru reducerea numărului de elevi care fac vaneta, un parlamentar de Olt îi sufgerează nu rededschiderea școlilor, ci prevenirea abandonului școlar prin decontarea integrală a navetei pentru elevi.

În acest sens, senatorul Siminica Mirea a adresat în plenul senatului o întrebare ministrului Năstase: Care sunt măsurile pe care Ministerul intenționează să le adopte pentru ca elevii să nu mai plătească din buzunarul propriu naveta?

„Legea educației garantează dreptul la educație, învățământul de stat este gratuit, potrivit legii. Cu toate acestea, naveta elevilor până la cel mai apropiat liceu este decontată doar într-o anumită valoare, lucru care contravine sensului de gratuitate acordat de lege, atâta timp cât elevii cheltuie si peste 100 de lei cu diferenta de cost între nivelul maximal decontat pe o anumita distanță și prețul real al abonamentului pe care elevul trebuie să îl plătească. Operatorii de transport nu au limitat costurile abonamentelor la nivelul maximal propus de guvern pe fiecare categorie de distanță astfel că sunt zeci de mii de elevi care plătesc aceasta diferență cu sume ce depășesc chiar cuantumul bursele sociale sau de merit pentru cei care le primesc. ”, susține alesul Oltului.