Singuri acasă, dar nu şi la şcoală

147
Copiii vor fi consiliaţi de specialişti

Îi vedem la şcoală pe unii retraşi, timizi sau, din contră, pe alţii teribilişti. Îmbrăcaţi frumos, de cele mai multe ori mai bine decât colegii, cu haine în trend, însă nu ştim ce este în sufletul fiecăruia, cum îi chinuie dorul de părinţi sau de ce au un comportament diferit de ceilalţi. Vorbim de copiii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, al căror număr şi, mai important, a căror situaţie familială şi stare sufletească, nu o ştie nimeni la nivel de judeţ. Până acum, nu a fost întocmită la nivelul Oltului nicio evidenţă clară a acestor copii. Pentru ca elevii să primească atenţia necesară şi consiliere de specialitate, la nivelul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Olt a fost demarat pe 22 septembrie proiectul „Singuri acasă – copiii părinţilor plecaţi să muncească în străinătate”. Până la sfârşitul anului, activitatea şcolară a acestor copii va fi strict monitorizată, vor fi consiliaţi şi implicaţi în tot felul de activităţi extraşcolare.

Terapie prin educaţie

Este şcoala pregătită să preia rolul de părinte, să educe, să consoleze, să încurajeze şi să sprijine copiii cu părinţii plecaţi să muncească în străinătate? Întrebarea va avea un răspuns sincer, pe bază de documente şi fapte, în urma implementării proiectului. Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Olt a mai realizat în perioada 2012- 2013 un astfel de proiect ce viza consilierea elevilor cu părinţi plecaţi în străinătate, însă nu de amploarea celui demarat în prezent. Proiectul ce viza stima de sine a acestor copiii s-a limitat la completarea unor chestionare şi teste pe grupe- pentru copiii cu părinţi plecaţi şi pentru ceilalţi. „Cazurile izolate, cu comportament diferit, au beneficiat de consiliere. În general, la copiii mici, din ciclurile primar şi gimnazial, se întâlnesc schimbări la nivel emoţional, fiind total dependenţi de părinţi. Nu există comparaţie faţă de colegii care au, în special, mama acasă. La liceeni, am întâlnit schimbări de comportament, date mai ales de anturaj, de lipsa unei supravegheri stricte şi a unui sfat”, spune profesorul sociolog Speranţa Mihalcea, responsabil de proiect.
Potrivit specialiştilor, este foarte important ca toţi factorii responsabili de creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor să conştientizeze consecinţele ce pot să apară în urma acestei separări, atât din punct de vedere fizic, cât mai ales psihic şi emoţional. Scopul proiectului „Singuri acasă” nu este numai acela de a fi identificaţi copiii, ci şi includerea lor în programe de cosniliere individuală sau de grup şi implicarea în proiecte de voluntariat, concursuri de dans, muzică, competiţii sportive. „Sunt implicaţi toţi cei 54 de colegi consilieri şcolari, consilierii educativi din şcoli şi avem chiar şi parteneriate de colaborare cu diriginţii. Până pe 23 octombrie ar trebui întocmită o bază de date cu informaţii relevante privind situaţia acestor copii. Vor fi consiliaţi nu numai copiii, ci şi cei în grija cărora sunt. Intenţia este ca şcolile să organizeze activităţi cu caracter cultural-educativ, care să promoveze şi să întreţină spiritul de echipă, colaborarea şi susţinerea. Se va urmări şi îmbunătăţirea randamentului şcolar şi a performanţelor şcolare.”, mai spune responsabilul de proiect.

Sub aripa asistenţilor sociali

În paralel cu proiectul educaţional, la nivelul unităţilor şcolare s-au mai demarat în această perioadă astfel de proiecte de identificare şi monitorizare a copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, în urma unei hotărâri de guvern care le obligă să transmită o situaţie primăriilor.
Din acest an, potrivit unei hotărâri de guvern aprobată în august, ar trebui ca trimestrial şcolile să transmită asistenţilor sociali de la primării o situaţie cu elevii care au un părinte sau ambii plecaţi la muncă în străinătate, în grija cui au rămas aceştia, iar asistenţii să meargă la domiciliu pentru a verifica sitruaţia familială, cum este îngrijit copilul respectiv şi dacă părintele a notificat conform legii plecarea sa şi a desemnat o persoană eligibilă
Părintele rămas acasă, bunicii sau rudele care se ocupă de îngrijirea copiilor vor fi vizitaţi şi consiliaţi de către asistentul social o dată la două luni în primele şase luni, ulteriro semestrial. Tot asistentului primăriei îi revine şi obligaţia de a urmări dacă elevii lipsesc de la şcoală, învaţă mai bine sau mai prost, informând în scris învăţătorul sau dirigintele atunci când constată probleme. Acesta din urmă va cere sprijinul consilierului şcolar. În caz de abuz, neglijenţă sau exploatare, se va informa Direcţia pentru Protecţia Copilului.