INCREDIBIL: Centura Slatinei trece direct prin… fabrica Prysmian. Ori se mută fabrica, ori se reface proiectul

5417

Incredibil, dar adevărat. Pentru că niște capete pătrate au semnat “ca primarii”, centura Slatinei, parte a Drumului Expres Craiova- Pitești se lovește de o problemă majoră: noua fabrică Prysmian se află fix pe locul unde ar trebui să fie construit tronsonul de drum, fapt ce ar putea întârzia realizarea proiectului cu încă unu – doi ani. Deși licitaţia pentru proiectarea şi construirea drumului expres Craiova – Piteşti a fost lansată la începutul lunii, proiectul pare să aibă mai multe probleme care pun sub semnul întrebării realizarea: viteza de proiectare ilegală, nu are un studiu geotehnic conform normativelor româneşti şi europene (puține foraje), finanțarea nu este sigură și, mai presus de toate, studiul de fezabilitate vechi de 7 ani ce ar putea aduce alte surprize constructorului.

Oltenii sunt în culmea fericirii de când proiectul autostrăzii promise de mulți ani, transformată în drum expres, se realizează pe repede-nainte. S-a dat drumul la licitație, iar autoritățile promit că în doi ani între Craiova și Pitești se va circula în condiții europene, iar Slatina și Balșul vor avea, în sfârșit, centuri ocolitoare. Unde mai pui un nou pod peste Olt. Numai că, în graba realizării, proiectul pune mari semne de întrebare privind realizarea conform graficului. Ce mai mare problemă ce ar putea duce la întârzieri de până la doi ani chiar este un hop peste trecerea căruia încă se caută soluție. La Slatina, centura ocolitoare trece fix prin noua fabrică Prysmian. Exproprierea în acest caz este imposibilă și un punct sensibil pentru administrația municipală, italienii putând să-și mute afacerea în alte orașe și să lase șomeri mii de olteni. Să se mute fabrica, nu se poate, fiind vorba de investiții mari. Să se refacă proiectul ar însemna modificări ce pot aduce întârzieri.

Cine se face vinovat, nu se știe. Studiul de fezabilitate este vechi de 7 ani, iar fabrica a obținut avizele de construire deși cei care au pus ștampila trebuiau să știe că pe acolo va trece autostrada.

Iar aceasta nu este singura problemă a proiectului.

PROBLEME: viteza de proiectare, foraje puține, pante mari, finanțare nesigură

Licitaţia pentru proiectarea şi construirea drumului expres Craiova – Piteşti a fost lansată la începutul lunii, proiectarea celor patru tronsoane urmând să dureze 12 luni, iar execuția 24 luni. Termenul limită de depunere a ofertelor va fi de circa trei luni.  Însă mai mulți specialiști au semnalat mai multe nereguli.

Licitația a fost lansată cu încălcarea normativului privind viteza de proiectare. Viteza de circulaţie anunțată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este de 130 km/h, în caietul de sarcini al licitaţiei este de 120 km/h viteză de proiectare, dar normativul în vigoare prevede maximum 100 km/h. Deputatul Cătălin Drulă a atras atenția că pantele acestui drum, aşa cum a fost proiectat în 2007, sunt foarte mari – aproape 20 km din cei 120 ai drumului au pante mari de până la 5%, banda de urcare pentru vehicule grele nu există, lipsesc sau sunt foarte scurte benzile de accelerare la noduri, pentru încadrare în trafic.

Mai mult, proiectul nu are un studiu geotehnic conform normativelor româneşti şi europene, pe toţi cei 120 km ai autostrăzii fiind făcute doar 22 de foraje, cel mai adânc la 5 metri. Iar cireașa de pe tort o reprezintă finanțarea, de care CNAIR nu este sigură și scrie negru pe alb în documentaţia de atribuire că nu va semna contractul dacă nu are banii necesari.

Pe unde trece Drumul Expres

Două tronsoane din cele patru vor fi construite pe teritoriul județului Olt, tronsonul 3 desfășurându-se în totalitate la noi. Drumul Expres a fost împărțit în 4 tronsoane ce însumează 121,115 km, cu  4 benzi de circulație (2 benzi pe sens) și va fi prevăzut cu două tipuri de camere video pentru monitorizare: – CCTV PTZ, pentru mişcare şi panoramare, amplasate la intrările pe segmentul de drum expres, în zona parcărilor şi a nodurilor rutiere; – camere CCTV fixe, cu zoom manual, amplasate la fiecare 2 km.

Tronson 1: Primul tronson al drumului expres Craiova – Piteşti va avea o lungime de 17 km şi ar urma să fie construit între varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova şi limita judeţului Dolj. Acest prim tronson va traversa teritoriile administrative ale localităţilor Craiova, Gherceşti, Pieleşti şi Robăneşti. Din punct de vedere al traseului, din cei 17,7 km pe Dolj, 57% reprezintă curbe. Declivitatea maximă admisă este de 5%. Pe acest tronson vor fi două noduri rutiere: de la Centura de Nord – se face un pasaj cu o lungime de 108 m. De la Craiova Vest, nodul face legătura între drumul expres şi DC 4. Pasajul de legătură are 78 de metri. Valoare estimată fără TVA: 479 de milioane de lei.

Tronson 2: Lotul 1 din Tronsonul 2 se întinde între km 17+700 – Km 36+200, iar Lotul 2 se întinde între Km 36+200 – Km 57+550, tronsonul având ca punct de început limita dintre judeţele Dolj şi Olt, punctul final în apropierea municipiului Slatina, la intersecţia cu DN 65. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Balş, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi (com Milcov), Slatina şi Valea Mare. Lotul 1 are un singur nod rutier la Piatra Olt – 78 m, iar lotul doi un nod la Slatina – 78 m. Valoarea estimată fără TVA: 1,4 miliarde de lei.

Tronson 3: Se întinde de la km 57+550 – km 89+300 are ca şi punct de început intersecţia cu DN 65 km 57+550, în apropierea municipiului Slatina, iar punctul final este la km 89+300 la limita dintre judeţele Olt şi Argeş. El se desfăşoară în totalitate pe teritoriul judeţului Olt, străbătând teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Valea Mare, Priseaca, Scorniceşti, Optaşi, Tătuleşti, Coloneşti. Aici vor fi două noduri rutiere: unul la Valea Mare – 135 m şi altul la Negreni – 78 de metri. Valoarea estimată fără TVA: 904 milioane de lei.

Tronson 4: Se întinde între km 89+300 – km 121+115 şi are ca punct de început la limita administrativă dintre judeţele Olt şi Argeş, iar punctul final este la intersecţia cu autostrada A1 Bucureşti – Piteşti. El se desfăşoară în totalitate pe teritoriul judeţului Argeş, străbătând teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Lunca Corbului, Albota, Costeşti, Bradu, Suseni, Oarja. Valoarea estimată fără TVA: 909 milioane de lei.