Încă 20 de trenuri electrice, de mare viteză, cumpărate. Pe unde vor circula

78

A fost lansată licitația pentru achiziția a încă 20 de trenuri (rame) electrice de lung parcurs de către Statul Român, după finalizarea controlului preliminar al ANAP. Investiția se va realiza prin intermediul Autorității pentru Reformă Feroviară, autoritatea din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, responsabilă cu organizarea serviciilor de transport feroviar de călători și achiziția de material rulant necesar pentru îmbunătățirea calității acestora.

𝗔𝗰𝗵𝗶𝘇𝗶𝘁𝗶𝗮 𝗮 𝗶𝗻𝗰𝗮 𝟮𝟬 𝗱𝗲 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗿𝗶𝗰𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗼𝗻𝗲𝗰𝘁𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗥𝗼𝗺𝗮𝗻𝗶𝗲𝗶 𝗶𝗻𝘁𝗿𝗮 𝗶𝗻 𝗹𝗶𝗻𝗶𝗲 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗽𝘁ă. Proiectul este o continuare a proiectului de investiții în prima serie de rame electrice de mediu și lung parcurs (37 vehicule, așa cum au rezultat din studiul de fezabilitate elaborat de echipa BEI-PASSA în perioada 2018-2020).
𝗢𝗯𝗶𝗲𝗰𝘁𝗶𝘃𝗲𝗹𝗲 proiectului de investiții răspund celor stabilite prin Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare și transferul modal către calea ferată a fluxurilor de transport călători și marfă: creșterea competitivității transportului feroviar pe piaţa internă, integrarea în spațiul feroviar unic european.
Proiectul vizează dezvoltarea serviciilor publice obligatorii utilizând noua flotă de rame electrice, introduse pe rețeaua electrificată până în 2022 și pe rute selectate propuse spre electrificare (Cluj Napoca – Oradea, Constanța – Mangalia și București – Giurgiu). Au fost, astfel, identificate 10 legături feroviare:
-Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
-Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat
-Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
-Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
-Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
-Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
-Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
-Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
-Suceava – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
-Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași
Ramele electrice vor asigura, între altele, circulația cu o viteză minimă de 160 km/h și maximă de 200 km/h, o capacitate de transport de minim 160 locuri fixe (clasa întâi și clasa a doua), construite pentru a asigura confortul pentru deplasări de lung parcurs (7 – 10 h /direcție), accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusă, suport pentru politicile naționale de aliniere la standardele europene prin echiparea cu sistemul de control al vitezei ETCS nivel 2.
Proiectul include și achiziția serviciilor de întreținere și reparații pe durata de viață, astfel: contractarea fermă pentru o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de extindere la 30 de ani.
Valoarea totală a proiectului depășește 450 mil. euro, din care aproximativ 180 mil. euro reprezintă achiziția trenurilor (finanțate prin fonduri europene nerambursabile) și 270 mil. euro reprezintă contravaloarea serviciilor de întreținere și reparații (plătiți de operatorii feroviari pe parcursul celor 30 de ani de exploatare). Sursa de finanțare este Programul Național de Redresare și Reziliență.