Amenințări cu rezilierea fără precedent din partea constructorului Drumului Expres. În condițiile actuale de creștere a prețurilor se află în imposibilitatea finalizării contractelor

633

Constructorul celor două tronsoane de Drum Expres Craiova- Pitești care traversează județul Olt pe porțiunea Balș- Colonești a notificat autoritățile cu privire la rezilierea contractelor pe care UMB Spedition le are cu CNAIR, pe motiv că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor. Și este vorba despre toate contractele: autostrăzile A3 Zimbor-Poarta Sălajului, A0 Nord lot 2 și drumurile expres DEx12 tronsoanele 3 și 4 și DEx6 Brăila-Galați.

Grupul de companii UMB, deținut de familia Umbrărescu, a solicitat CNAIR rezilierea contractelor pe care le are în derulare, inclusiv cel al Drumului Expres Craiova- Pitești, prin  încetarea de comun acord  pe motiv că formula de ajustare a prețurilor nu acoperă creșterile reale de costuri. Soluția dorită de UMB este formula polinomială de calcul, pe care CNAIR o promite antreprenorilor de mai bine de jumătate de an.

Printr-un comunicat de presă, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere dă asigurări că UMB nu dorește să renunțe la contracte. ,,Ca urmare a informațiilor diseminate în presă privind o solicitare de reziliere a contractelor pe care UMB Spedition le are cu CNAIR, Directorul General Cristian Pistol a avut o convorbire telefonică cu reprezentantul acestui Consorțiu din Bacău. Reprezentantul UMB Spedition a reconfirmat că a depus la CNAIR o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite. Constructorul a precizat că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor. Acesta a dat asigurări că nu intenționează să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a prețurilor.,, anunță CNAIR.

Asociația Pro Infrastructură anunță că fondul problemei ridicate de UMB este unul real și afectează și alți constructori.

,,Fondul problemei este real. Creșterile la numeroase categorii de materiale de construcții au explodat, la care se adaugă inflația și alte evenimente, cum ar fi conflictul ucrainean, toate puse peste metehnele vechi ale pieței (forța de muncă, de exemplu), creând presiune în plus. De altfel, constructorii cer de mai bine de un an de zile să se adopte o formulă de ajustare care să acopere creșterile de costuri la un nivel cât mai aproape de realitate. Întrebarea este: care e acea „realitate”? Într-o negociere fiecare parte trage cât poate de contract și legislație. Iar guvernul refuză să adopte o formulă de ajustare care să mulțumească antreprenorii, presiunea bugetară suplimentară fiind evidentă fără a putea fi decontată pe fonduri nerambursabile, încercând astfel să pună în cârca privaților o parte cât mai mare din pierderile generate de costurile semnificativ mai mari. (…) De altfel, motivele invocate de UMB afectează puternic și alți constructori, nu doar pe rutier, ci și pe feroviar, care, cel puțin deocamdată, se plâng doar pe canale neoficiale, off the record. Riscul pentru proiecte este clar: se oprește lucrul pe șantiere sau mobilizarea se reduce drastic în așteptarea vremurilor mai bune și a prețurilor mai mici la materiale chiar sub amenințarea penalităților de întârziere, și, în cazul în care cuțitul ajunge la os, renunțarea la contract sub o formă sau alta.,, transmit cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Lucrările la Drumul Expres Craiova-Pitești s-au derulat până acum exemplar de către UMB pe tronsoanele contractate, fiind așteptată deschiderea și lotului 2 al tronsonului 2 ce include varianta de ocolire a municipiului Slatina și noul pod peste râul Olt.