Avocatul Poporului: Condiţionarea cadrelor medicale de certificatul verde COVID, măsură restrictivă

81

Avocatul Poporului, instituție condusă de Renate Weber consideră că actele normative discutate de Guvern privind introducerea certificatului COVID pentru angajații din spitale sau din domeniul asistenței sociale încalcă mai multe drepturi ale salariaţilor și sunt ”lipsite de proporționalitate și inadecvate”.

Avocatul Poporului și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării au emis puncte de vedere pe marginea proiectelor de lege privind obligativitatea certificatelor de vaccinare, sub sancțiunea pierderii locului de muncă, și a testării contra cost a angajaților care refuză să se vaccineze.

Actele normative la care se referă instituția condusă de Renate Weber sunt:
  • proiectul de lege pus în dezbatere publică luni de Ministerul Sănătății prin care personalul medical nevaccinat împotriva COVID-19 din spitale, din Inspectoratul pentru Situații de Urgență, Inspectoratul de Aviație (avioanele și elicopterele SMURD), Ministerul de Interne, inclusiv din instituțiile subordonate, ar urma să fie obligat să se testeze pe cheltuiala proprie. Proiectul, care ar urma să treacă prin Guvern și să fie trimis apoi Parlamentului, prevede că acești angajați trebuie să prezinte la locul de muncă certificatul verde COVID-19 – care atestă vaccinarea, trecerea prin boală sau testarea. Cei care nu s-au vaccinat și nici nu au trecut recent prin boală au alternativa testării pe banii lor. Cine nu s-a vaccinat, nu a trecut prin boală și nici nu se testează riscă suspendarea contractului de muncă pentru 30 de zile și chiar concedierea.
  • proiectul de OUG discutat în primă lectură în ședința de guvern din 15 septembrie prevede că angajaţii din domeniul asistenţei sociale (centre de îngrijire) trebuie să prezinte fie dovada vaccinării anti-COVID, fie test negativ, săptămânal, fie dovada trecerii prin boală.

Avocatul Poporului a analizat cele două proiecte ale Guvernului, după ce a fost sesizat în privința neconstituționalității acestora. Se apreciază că soluțiile legislative reprezintă măsuri restrictive privind exercițiul dreptului la muncă, al egalității în drepturi și al asigurării măsurilor de protecție socială, măsuri lipsite de proporționalitate și inadecvate scopului urmărit.

Renate Weber arată că, potrivit art. 53 alin. (1) din Constituția României, restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți poate fi făcută numai prin lege. Așadar, Ordonanța de urgență de modificare a Legii nr. 55/2020, referitoare la angajaţii centrelor sociale, va fi neconstituțională.

„Avocatul Poporului apreciază că soluțiile legislative menționate, în forma propusă, sunt de natură să aducă atingere următoarelor prevederi constituționale: dreptului la muncă și protecția socială a muncii, consacrat de art. 41, interzicerii discriminării pe criterii de avere, prevăzută în art. 16 alin. (1) și art. 4 și încălcării dreptului beneficiarilor din centrele rezidențiale la măsuri de asistență socială, recunoscut de art. 47 alin. (2) teza finală din Legea fundamentală”, se arată în comunicatul citat.