Prefectura Olt: activitatea de prevenire şi limitare a răspândirii virusului SARS-CoV-2 la Ambulanța Olt, gestionată NECORESPUNZĂTOR. Raportul, transmis Ministerului Sănătății

305

Comisia mixtă de control a Prefecturii Olt care a verificat activitatea de prevenire şi limitare a răspândirii virusului SARS-CoV-2 la Serviciul Județean de Ambulanța Olt, în urma izbucnirii focarului de coronavirus, a identificta mai multe nereguli și a sancționat cu avertisment unitatea.

Prefectura Olt a înaintat Ministerului Sănătății raportul verificărilor efectuate la SJA Olt în urma izbucnirii focarului de coronavirus, cu concluzia că ,, organizarea activității de prevenire şi limitare a răspândirii virusului SARS-CoV-2 la nivelul Serviciului Județean de Ambulanță Olt, în perioada stării de urgență/alertă, a fost gestionată necorespunzător,,.

De la data înregistrării focarului (18.05.2020) până în prezent 21 de salariaţi ai S.J.A. Olt şi 6 contacţi ai acestora au fost confirmaţi pozitiv la testarea Covid-19. Totodată, au fost identificați 117 contacți de familie/contacți direcți pentru care s-a dispus măsura izolării la domiciliu și au fost recoltate, în total, 287 de probe

Potrivit unui comunicat de presă al Institușiei Prefectului județului Olt, Comisia mixtă de verificare/control compusă din reprezentanți ai Instituției Prefectului – Județul Olt, Directiei de Sănătate Publică Olt, Inspectoratului Teritorial de Muncă Olt și Inspectoratului pentru Situații de Urgență Olt, în urma verificărilor efectuate în perioada 26 – 28 mai a constatat că:

  • Nu a fost desemnat un medic din personalul propriu responsabil pentru activitătile specifice de supraveghere, prevenire și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale;
  • Triajul epidemiologic al personalului s-a efectuat prin termometrizare din data de 18.05.2020, când unitatea a achiziționat 6 termometre non-contact. Până la acel moment se efectua o anamneză succintă a stării de sănătate a fiecărui salariat, de către persoanele specializate din unitate, însă fără consemnarea rezultatelor într-un registru;
  • În jurnalele de bord nu erau consemnate întotdeauna substanțele dezinfectante și concentrațiile acestora, utilizate la dezinfecția cabinei medicale și a cabinei ambulanțierului. Nu s-au înregistrat expuneri accidentale ale personalului la produse biologice;
  • Ulterior datei de 18.05.2020, s-au creat circuite pentru intrarea și iesirea personalului din ture;
  • Din analiza condițiilor locului de muncă au fost identificate locuri posibile de infectare: vestiar, spații de odihnă, locul comun de servit masa. Spațiile de odihnă ale personalului erau supraaglomerate, cu paturi raportate la suprafață și cubaj, iar în sala de așteptare a personalului din imediata vecinătate a dispeceratului medical era amplasată o canapea, acoperită cu husă din material textil, greu lavabilă și de dezinfectat;
  • Cu ocazia verificării prin sondaj a fișelor individuale S.S.M. s-a constatat că nu au fost semnate la rubricile ”verificat” (art. 20, Legea 319/2006);
  • Produsele de curațenie și substantele dezinfectante existau în cantitati suficiente, atât cele date în uz cât și cele în stoc la magazie; substanțele biocide erau însotite de avize sanitare de punere pe piață, fise tehnice de securitate și declarații de conformitate;
  • La data verificării, tunelurile de dezinfecție erau amplasate la intrarea și ieșirea de pe circuite. Existau montate dispensere cu substanțe dezinfectante pe baza de alcool pentru dezinfecția mâinilor la intrarea în unitate și pe holurile de acces;
  • Prin referat al directorului medical din data de 01.04.2020 s-au numit pe fiecare tură a ambulanțierilor, responsabili cu decontaminarea echipajelor și a ambulantelor, care au fost în contact cu pacienții izolați la domiciliu, carantinați, suspecți sau confirmați cu infecția cu virusul SARS-CoV-2;
  • Începand cu data de 31.03.2020 s-au efectuat operațiuni de dezinfecție a spațiilor, conform proceselor verbale de recepție, în toate substațiile S.A.J. Olt, cu firmă specializată cu ritmicitate săptămânală;
  • Dotarea cu echipament de protecție a echipajelor era corespunzatoare pe ambulanțele verificate (la momentul controlului, în substația Slatina erau disponibile 7 ambulanțe din care: 6 tip B1, B2 și o ambulanță tip C2).