Apeluri telefonice, SMS sau e-mail pentru a cere bani. Escrocii informatici lucrează inteligent. Cum le poți dejuca planurile

135

Phishing/Smishing/Vishing. Acest tip de fraudă are loc atunci când autorii apelează telefonic victima, îi trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail prin care o induc în eroare, astfel încât aceasta să divulge date personale, financiare ori de securitate. Fiind una dintre cele mai întâlnite fraude, aceasta face parte din Campania de prevenire lansată astăzi și la nivel județean de către IPJ Olt în cadrul campaniei europene de prevenire a fraudelor informatice.

Astăzi se dă startul campaniei europene de prevenire a fraudelor pe internet.  Campania din cadrul European Cyber Security Month – Luna Europeană a Securității Cibernetice se va desfășura până pe 23 octombrie, perioadă în care IPJ Olt îi va informa pe olteni cum să prevină cele mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online.

Una dintre acestea este Phishing/Smishing/Vishing.

Recomandări în cazul unui phishing:

–  actualizați software-ul, inclusiv browserul, antivirusul și sistemul de operare;

– orice e-mail trebuie verificat cu atenție, îndeosebi în ceea ce privește neconcordanțele și orice nu are sens;

– pot exista mici diferențe în adresa expeditorului: un zero ar putea să arate ca litera „o”;

– nu răspundeți la un e-mail suspect, sau trimiteți-l la bancă, introducând din nou adresa;

– nu dați click pe link și nu descărcați fișierul atașat! Recomandabil ar fi să fie tastată adresa din browser.

Recomandări în cazul unui vishing:

– evitați apelurile telefonice nesolicitate;

– pentru a vă valida identitatea, căutați numărul de telefon al organizației (pe site-ul web sau efectuând o căutare online) și contactați-i direct.

– nu validați apelantul utilizând numărul de telefon deja comunicat (acesta ar putea fi un număr fals sau falsificat).

– fraudatorii pot găsi informații de bază online despre dumneavostră sau despre afacerea dumneavoastră (de exemplu, profiluri social-media). Nu presupuneți că un apelant este autentic doar pentru că are astfel de detalii;

– nu permiteți partajarea numărului PIN al cardului de credit sau de debit sau a parolei bancare online. Instituția bancară nu va cere niciodată astfel de detalii;

– Nu trebuie transferați bani în alt cont, la solicitarea acestora. Banca nu va cere niciodată să faceți acest lucru.

Recomandări în cazul unui smishing:

– nu dați click pe link-uri, atașamente sau imagini primite în mesaje text nesolicitate, fără a verifica mai întâi expeditorul. Acest lucru poate fi făcut căutând numărul online, sau comparându-l cu numărul oficial al expeditorului de la care pretinde că provine;

– nu răspundeți niciodată la un mesaj text care solicită codul PIN/ parola bancară online sau orice alte acreditări de securitate;

– dacă, totuși, ați răspuns la un text tip smishing, prin furnizarea detaliilor bancare, contactați imediat banca.

Timp de o săptămână, Poliția Română împreună cu Centrul European Cybercrime din cadrul EUROPOL, agențiile de aplicare a legii din Statele Membre ale Uniunii Europene, cărora li se alătură alte 5 state non-membre, 24  de asociații bancare naționale și alți actori implicați în lupta împotriva criminalității informatice vor acționa pentru creșterea gradului de conștientizare cu privire la acest fenomen infracțional.

Realitatea Oltului se alătură campaniei poliției și va prezenta prin materiale distincte recomandările specialiștilor privind prevenirea fiecărui tip de fraudă.