O treime dintre elevi nu se simt în siguranță în școli. Cercetarea a fost realizată de Consiliul Elevilor

68

Ultimul raport realizat de Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) privind implementarea Statutului elevului arată că 28 % dintre elevi nu se simt în siguranţă în şcoli sau se simt doar parţial în siguranţă. În Olt, în majoritatea unităților de învățământ paznicul a fost înlocuit de sisteme Big Brother. Cercetarea urmărește și alte aspecte.

Copiii nu se simt în siguranță la școală. O spun chiar ei, într-un studiu realizat de Consiliile Județene ale Elevilor în cadrul raportului anual privind implementarea Statutului elevului la nivelul fiecărui județ. Deocamdată a fost dată publicității doar situația la nivel național, cu exemple semnificative. “Fiecare județ a realizat un research ce urmează să fie publicat atât pe pagina Consiliului Elevilor, cât și pe cea a Inspectoratului Școlar. Am încercat să acoperim cât mai multe puncte”, menționează Andrei Băiaș, președintele Consiliului Elevilor Olt, care nu a dorit să facă public rezultatul de la Olt înainte de a primi girul de la organizația centrală.

Conținutul raportului se fundamentează pe răspunsurile date de către elevi în perioada martie- iulie la chestionarele privind respectarea drepturilor și îndatoririlor.

 „Siguranţa în şcoli şi respectarea imaginii, demnităţii şi personalităţii proprii reprezintă unele dintre principalele drepturi ale elevilor. Un procent alarmant, de 28% dintre elevi, îşi simt parţial pusă în pericol integritatea fizică şi/ sau morală, precum se poate observa şi în diagrama alăturată. Judeţele cu rata cea mai mare a şcolarilor care nu se simt în siguranţă în unităţile de învăţământ sunt: Sălaj, Sibiu, Suceava. La polul opus se află Bihor şi Tulcea. “, este precizat în raport.

Și la nivelul Oltului, paza reprezintă o problemă pentru multe unități de învățământ, rolul de paznic fiind asumat de către profesorul de serviciu. În schimb, peste 95% din unități, potrivit statisticii IȘJ Olt, sunt dotate cu sisteme de supraveghere vide pe holuri şi în exterior.

Raportul mai arată că 36% dintre elevi s-au simțit siliți să aleagă opțiunile impuse de profesori privind disciplinele din curriculumul la decizia școlii, 47,6% dintre elevi s-au simțit discriminați, mai puțin de jumătate dintre elevi au beneficiat cel puțin o dată de consiliere școlară sau psihologică, 68% dintre elevi nu au acordat feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, 67% dintre elevi spun că li s-a trecut nota în catalog fără să fie informați în prealabil, etc.