Pe două roți prin municipiu. Piste pentru bicicliști și sistem de bike-sharing în Slatina

165

24 de km de piste pentru bicicliști până în 2030 și puncte de închiriere la nivelul municipiului. Administrația slătineană a realizat un studiu al acestor investiții, pe baza căruia a fost realizat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2017-2030, ce va fi supus aprobării aleșilor locali în următoarea ședință de Consiliu Local.

Călare pe șa prin municipiu este un proiect despre care s-a tot vorbit în ultimii ani în Slatina, însă în prezent capitala Oltului nu se poate alătura încă orașelor unde bicicletele au devenit un mijloc de transport folosit de tot mai mulţi cetăţeni. Mersul de două roţi va reduce nivelul de poluare din oraş şi va ajuta la îmbunătăţirea stării de sănătate a celor care aleg să facă astfel mişcare. Potrivit unui studiu realizat de municipalitate, pe baza căruia s-a realizat Planul de Mobilitate Drabilă 2017- 2030, în prezent doar 0,7% reprezintă mersul cu bicicleta din  deplasările zilnice totale realizate de slătineni. “Lipsa pistelor pentru biciclete este una din principalele probleme de deplasare identificate în cadrul sondajului pe gospodării cu o pondere de 13% din răspunsurile totale. În distribuția pe grupe de vârstă a locuitorilor care au identificat această problemă se remarcă grupul de vârstă cuprins între 31- 50 de ani ca fiind cel mai interesat de realizarea infrastructurii”, arată PMD al municipiului.

Administrația slătineană ia în calcul realizarea infrastructurii pentru biciclete în două etape: 2017-2024 – rețeaua are rolul de a uni aglomerările de funcțiuni identificate în municipiu pe o rețea cu lungimea de 14km; Etapa II – 2024-2030 – implică dezvoltare rețelei în interiorul cartierelor dens construite, unirea aglomerări mai mici de funcțiuni- lungime rețea 10Km.

Totodată, s-a analizat și realizarea unor priecte privind introducerea unui sistem de bike sharing, în prima etapă prin înființarea a 5 puncte de închiriere cu câte 20-25 biciclete, apoi extinderea.

Ca sursă de finantare potențiale, inclusiv cheltuieli de operare și mentenanță au fost luate în calcul Programul Operațional Regional 2014-2020, cu cofinanțare de la Bugetul de stat și Bugetul local, fiind estimate costuri de circa 14,3 milioane euro.

În Slatina, se merge cu bicileta cel mai mult pe străzile Vintilă Vodă, Oituz, Cornișei, Cireașov, Ecaterina Teodoroiu, Drăgănești, Carol I, Basarabilor și pe Bulevardul Alexandru Ioan Cuza. In studiul de trafic elaborat de S.C. K.X.L. S.R.L. în anul 2014, piste pentru biciclete sunt propuse pentru următoarele artere: A.I. Cuza, Artileriei, Cireașov, Cornișei, Pitești, Primăverii și Drăgănești. Pe străzile A.I. Cuza, Artileriei, Cireașov, Cornișei, Pitești, Primăverii se propun piste cu dimensiunea de 1 m/sens cu mențiunea că pot fi dispuse pe ambele sensuri sau pe o singură parte a străzii, având în acest caz dimensiunea totală de 2 m. Pentru strada Drăgănești se propune lărgirea acesteia și realizarea unor piste de 1.2 m/sens, în continuarea spațiului carosabil și delimitarea pistelor cu stâlpi.

Potrivit scenariilor de costuri și venituri, costul închirierii unei biciclete  va fi de 5 lei/oră (bazat pe experiențe similare în orașe europene medii cu scheme de bike sharing), fiind estimat un număr mediu de 37.500 de închirieri (echivalent pentru o medie de 1 ora închirieri/zi pentru o bicicletă, 300 zile/an).