Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat că a identificat soluția modificării locale a traseului variantei ocolitoare a Slatinei, parte de Drumului Expres Craiova- Pitești, ce trece pe hârtie direct prin fabrica Prysmian. Care este soluția, nu ne spune și nouă, însă dă asigurări că nu va produce întârzieri în ceea ce privește construcția drumului expres și nici nu va necesita elaborarea unui nou Studiu de Fezabilitate. Primăria are teren în spatele fabricii, însă acesta este o arie protejată de conservare a speciilor și habitatelor.
Incredibil, dar adevărat. Proiectul Drumul Expres lansat deja la licitație prevede ca centura ocolitoare a Slatinei să treacă direct prin noua fabrică Prysmian. Pentru că drumul va fi realizat după un studiu de fezabilitate vechi de 7 ani, iar între timp pe traseul respectiv s-a ridicat o fabrică, autoritățile sunt forțate să găsească soluții, relocarea fabricii de fibră optică recent inaugurată fiind exclusă.
În spatele fabricii, arie protejată
Singura soluție este modificarea traseului în zona respectivă, însă prin spatele fabricii unde administrația deține teren există Situl Natura 2000, o arie protejată de conservare a speciilor și habitatelor. Declarată lucrare de importanță națională, centura Slatinei ar putea fi permisă pe terenul sitului. Potrivit legislației în domeniu, nu sunt permise în zonele protejate construcţii şi lucrări de infrastructură care afectează habitatele/ speciile pentru care zona a fost declarată sit Natura 2000. Excepţie fac acele lucrări care sunt importante pentru siguranţa oamenilor sau de importanţă naţională. Activităţile din siturile Natura 2000 se supun procedurii de evaluare a impactului de mediu, dacă lucrările prevăzute afectează habitatele şi/ sau speciile pentru care acea arie a fost declarată sit Natura 2000.
Soluție identificată
CNAIR a dat ieri un comunicat de presă, prin care arată că a găsit soluția salvatoare, iar Expresul nostru nu va afecta fabrica. În comunicat nu se specifică detalii despre soluția identificată, ci că doar aceasta nu va afecta durata de realizare a proiectului.
„Traseul drumului expres Craiova-Pitești a fost stabilit prin Studiul de Fezabilitate din anul 2007, dată de la care a fost rezervat coridorul alocat construcției acestui proiect. Deoarece drumul expres are ca principal scop dezvoltarea economică și socială a zonei de sud-vest a României, CNAIR SA a găsit soluția modificării locale a traseului, astfel încât construcția lui să nu afecteze buna funcționare a activităților economice din zonă. Această soluție va fi comunicată ofertanților, astfel încât aceștia să poată ține cont de ea în momentul elaborarii Proiectului Tehnic de execuție. Ca atare soluția identificată de CNAIR SA nu va produce întârzieri în ceea ce privește construcția drumului expres Craiova-Pitesti și nu va necesita elaborarea unui nou Studiu de Fezabilitate.
Până la momentul încheierii procedurilor de licitație pentru constructia drumului expres Craiova-Pitesti, CNAIR SA întreprinde toate demersurile necesare pentru exproprierea terenurilor destinate întregului proiect, ceea ce reprezintă un argument în plus pentru respectarea graficului de execuție.
Suprafețele care urmează să fie expropriate nu generează costuri suplimentare, deoarece sunt similare celor destinate traseului inițial.În aceste condiții, Fabrica Prysmian nu va fi relocată și în plus CNAIR SA a ținut cont în stabilirea noului traseu de eventualele planuri de dezvoltare a acestei unități de producție care va avea astfel asigurat inclusiv accesul la o infrastructură majoră de transport.”, arată CNAIR.
Două tronsoane din Drumul Expres trec prin Olt
Două tronsoane din cele patru vor fi construite pe teritoriul județului Olt, tronsonul 3 desfășurându-se în totalitate la noi. Drumul Expres a fost împărțit în 4 tronsoane ce însumează 121,115 km, cu 4 benzi de circulație (2 benzi pe sens) și va fi prevăzut cu două tipuri de camere video pentru monitorizare: – CCTV PTZ, pentru mişcare şi panoramare, amplasate la intrările pe segmentul de drum expres, în zona parcărilor şi a nodurilor rutiere; – camere CCTV fixe, cu zoom manual, amplasate la fiecare 2 km.
Tronson 1: Primul tronson al drumului expres Craiova – Piteşti va avea o lungime de 17 km şi ar urma să fie construit între varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova şi limita judeţului Dolj. Acest prim tronson va traversa teritoriile administrative ale localităţilor Craiova, Gherceşti, Pieleşti şi Robăneşti. Din punct de vedere al traseului, din cei 17,7 km pe Dolj, 57% reprezintă curbe. Declivitatea maximă admisă este de 5%. Pe acest tronson vor fi două noduri rutiere: de la Centura de Nord – se face un pasaj cu o lungime de 108 m. De la Craiova Vest, nodul face legătura între drumul expres şi DC 4. Pasajul de legătură are 78 de metri. Valoare estimată fără TVA: 479 de milioane de lei.
Tronson 2: Lotul 1 din Tronsonul 2 se întinde între km 17+700 – Km 36+200, iar Lotul 2 se întinde între Km 36+200 – Km 57+550, tronsonul având ca punct de început limita dintre judeţele Dolj şi Olt, punctul final în apropierea municipiului Slatina, la intersecţia cu DN 65. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Balş, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi (com Milcov), Slatina şi Valea Mare. Lotul 1 are un singur nod rutier la Piatra Olt – 78 m, iar lotul doi un nod la Slatina – 78 m. Valoarea estimată fără TVA: 1,4 miliarde de lei.
Tronson 3: Se întinde de la km 57+550 – km 89+300 are ca şi punct de început intersecţia cu DN 65 km 57+550, în apropierea municipiului Slatina, iar punctul final este la km 89+300 la limita dintre judeţele Olt şi Argeş. El se desfăşoară în totalitate pe teritoriul judeţului Olt, străbătând teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Valea Mare, Priseaca, Scorniceşti, Optaşi, Tătuleşti, Coloneşti. Aici vor fi două noduri rutiere: unul la Valea Mare – 135 m şi altul la Negreni – 78 de metri. Valoarea estimată fără TVA: 904 milioane de lei.
Tronson 4: Se întinde între km 89+300 – km 121+115 şi are ca punct de început la limita administrativă dintre judeţele Olt şi Argeş, iar punctul final este la intersecţia cu autostrada A1 Bucureşti – Piteşti. El se desfăşoară în totalitate pe teritoriul judeţului Argeş, străbătând teritoriile administrative ale următoarelor localităţi: Lunca Corbului, Albota, Costeşti, Bradu, Suseni, Oarja. Valoarea estimată fără TVA: 909 milioane de lei.