Auditul CJ la „Doina Oltului“, lăsat cu recomandări. Șeful secției populare, schimbat

420

40 de dansatori, soliști instrumentiști și vocali sau simpli angajați ai Ansamblului „Doina Oltului“ s-au revoltat împotriva conducerii, aducând la cunoștința Consiliului Județean Olt o serie de nereguli, printre care spectacolele realizate cu colaboratori în timp ce angajații stau rezervă și suspiciuni privind banii încasați pe spectacole. Consiliul Județean Olt a trimis ieri audit să verifice veridicitatea acuzațiilor stipulate în memoriu, audit ce s-a lăsat cu… recomandări. În urma scandalului, dirijorul Cristi Dumitru a fost schimbat din funcția de șef de secție, iar directorul Crețeanu a promis comunicarea cu artiștii.

De 37 de ani, Ansamblul Folcloric Profesionist Doina Oltului spune în pași de dans, pe acorduri instrumentale sau prin voci de excepție povestea oltenilor, transpusă prin doine, balade, hore ori sârbe. Reputația artiștilor noștri a ajuns peste tot peste hotare, zestrea autentică fiind apreciată și stârnind ropote de aplauze. Din păcate însă, dinspre ansamblu nu au fost transmise numai armoniile, ci și tensiunile la care au fost supuși artiștii, târâți din scandal în scandal. Ultimul a izbucnit de curând, directorii Ion Crețeanu și Cristi Ivan fiind puși la zid de către dansatori, soliști și orchestră, care au semnat un memoriu adresat Consiliului Județean Olt, instituție în subordinea căreia se află ansamblul. Ieri, auditul CJ Olt a poposit la ansamblu, verificând în principal firul banilor încasați pe spectacole și al celor decontați pe drumuri în interes de serviciu- motorină, diurnă etc.

Acuzații: angajații stau pe tușă, colaboratorii pe scenă

Una dintre nemulțumirile artiștilor este selecția pe care directorul Crețeanu o face atunci când vine vorba de spectacole, de la venirea sa la conducere fiind promovați, pe motiv de repertoriu, doar câțiva artiști și colaboratorii aduși de acesta, deși ansamblul are angajați 16 soliști și 13 instrumentiști. De teamă, deși au semnat memoriul înaintat conducerii județului, nemulțumiții nu vor să declare public nimic decât sub rezerva anonimatului. „Nu este normal să pleci la spectacolele ansamblului doar tu cu aceiași 2-3 soliști și colaboratorii! Nici măcar la deschiderea stagiunii de iarnă nu ne-a chemat. Le zice la primarii care întreabă de noi că avem nunți, nu putem să venim, în schimb duce colaboratorii. La Institutul Cultural la spectacol a completat orchestra cu cei din taraful de la Morunglav, pe care-l coordonează, să împartă banii cu ei. Suntem atâția angajați, iar noi stăm acasă și colaboratorii aduși de el urcă pe scenă. Nici nu vor să discute cu noi, ne tratează ca pe nimicuri. Acum a mai adus o colaboratoare din Craiova- Cristina Giuvelescu, să poată să mai ceară bani pentru ea la spectacole și să-i împartă. Nu-i place repertoriul nostru, să ne spună ce să cântăm! Nu-i place cum cântăm, să ne dea afară! Dar cât suntem angajați, trebuie să cântăm în spectacole, nu doar la repetiții!“, își spune unul dintre artiști nemulțumirea, pe care a prins-o și în memoriul adresat conducerii județului.
În replică, directorul Crețeanu spune că nu a avut altă soluție din moment ce nu a găsit o cale de dialog și că va sta de vorbă cu fiecare artist în parte pentru a se face ordine. „În decembrie, fiecare artist al ansamblului va trece printr-o evaluare efectuată de o comisie de la minister. Până atunci, artiștii vor reprezenta ansamblul în spectacole prin rotație. Am stabilit la preluarea funcției ca fiecare solist să vină cu discurile imprimate, cu repertoriul, să stabilim ce vor cânta pe scenă. Ce cântă la nunți sau televiziuni este treaba lor, însă piesele cu care se prezintă în spectacolele unui ansamblu profesionist pentru păstrarea și promovarea culturii tradiționale nu trebuie să fie făcături de prost gust. Cei care au venit, au urcat pe scenă, ceilalți n-au venit cu nicio variantă, nici pentru o piesă proprie, nici pentru vreuna din vatra satului, autentică. Repertoriul ales nu este invenția mea, așa am văzut și eu la ansamblurile serioase, n-am inventat eu apa caldă. Sunt nemulțumiți, dar nu vin să vorbim, să găsim o soluție. Eu răspund de calitatea spectacolelor și nu vreau să-mi crape obrazul de rușine. Este păcat că avem cu ce, avem voci frumoase, artiști talentați, trebuie doar să facem puțină ordine. “, a declarat pentru Realitatea Oltului directorul Ion Crețeanu, cunoscut rapsod popular și unul dintre puținii cobzari ai României.

Dirijorul Dumitru, schimbat

Tot ieri, Consiliul de Administrație al ansamblului a hotărât schimbarea din funcția de șef de secție a dirijorului Cristi Dumitru și înlocuirea provizorie, până la organizarea unui concurs, cu violonistul Cornel Titirigă. „S-a hotărât eliberarea din funcție a lui Cristi Dumitru pe motive legale- nu are studii superioare pentru ocuparea postului. I-am solicitat încă din martie să prezinte măcar o adeverință că urmează cursuri superioare și nu a adus. Dumitru rămâne concert-maestru (n.r.-șeful orchestrei, imediat după dirijor) și dacă își susține licența se poate prezenta la concurs. Este talentat, dar nivelul studiilor nu-l califică pentru funcția de șef de secție muzicală“, spune Crețeanu.
Fostului dirijor i se mai reproșează și neseriozitatea la locul de muncă, aspecte ce vor face obiectul unor noi decizii. „N-a venit la spectacolele ansamblului de pe 2 mai la Brastavășu, 15 august la Coteana, 10 septembrie la Rotunda, la Corabia a coborât de pe scenă cu 15 minute înainte de terminarea spectacolului, pe 1 octombrie a adus pe scenă doar 4 instrumentiști, pe 2 octombrie la Curtișoara n-a mai stat până la terminarea spectacolului. Așa nu putem înainta, pentru că nevenind el, nu vin nici instrumentiștii din orchestră. S-au obișnuit cu 4-5 instrumentiști pe scenă. Nu este posibil, atâta timp cât orchestra are mai mulți instrumentiști. Nu concep realizarea unui spectacol cu orgă, vioară și fluier, ca la evenimentele de alt gen. Una-i una și alta-i alta.“, precizează directorul.

Banii, bată-i vina!

„Pleacă prin țară cu mașina instituției și își decontează motorina. Mai iau și bani pentru că zic că sunt în delegație“, este acuzația unui alt „răzvrătit“, care spune și că „Ansamblul i-a plătit diurna și biletele de avion în China“. Auditul Consiliului Județean de ieri a stabilit că nu se justifică aceste acuzații, mai ales cele privind turneul în China, cheltuielile privind transportul, masa și cazarea fiind acoperite de Institutul Cultural Român care a lansat invitația, și a recomandat directorului să colaboreze mai bine cu artiștii, să ia decizii împreună și să supună transparenței spectacolele, turneele și fondurile încasate.
Directorul recunoaște că a fost o perioadă în care a trebuit să-și respecte obligațiile contractuale legate de spectacolele proprii angajate înainte de numirea sa la cârma „Doinei Oltului“, însă anunță că de acum înainte se va ocupa mai mult de ansamblu. „Drumurile pe care le-am făcut singur de zece ani de zile prin Europa, le voi face de acum înainte cu ansamblul. Pe căile deschise singur, vom merge împreună. Deja am stabilit turnee în Instanbul, Praga, Spania și iar în China. În China voi merge cu circa 30- de soliști, instrumentiști și dansatori, care vor reprezenta România timp de o lună de zile în mai multe orașe. Este o perioadă de tranziție, însă în scurt timp vom intra în competiție cu ansamblurile puternice ale țării. Repet, avem cu ce, un pic de disciplină și gata!“, anunță Ion Crețeanu.