În loc de taxă de mediu, taxă pe consum: 2 lei în plus la fiecare plin şi impozit pe poluare

113

Timbrul de mediu este ilegal, a declarat ministrul Mediului. Drept urmare, are o alternativă: taxarea fiecărui plin de combustibil și impozitarea în funcție de norma de poluare. Acesta ar urma să fie de aproximativ 2 lei pe fiecare plin, la care se va adăuga o impozitare diferențiată a mașinilor în funcție de norma de poluare a motorului, a spus ministrul Cristiana Pașca Palmer. Ea este surprinsă de propunerea PSD, care solicită eliminarea timbrului de mediu, arătând că acest tip de taxă a fost instituit în 2013, în timpul guvernării social-democrate.

La începutul lunii iunie 2016, Curtea Europeană de Justiție (CEJ) s-a pronunțat în cazul unei cereri de decizie preliminară formulată în temeiul articolului 267 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE) de Curtea de Apel Cluj (România). Totul a pornit de la un litigiu al unui cetăţean din Cluj pus să plătească o taxă pentru înmatricularea în România a unui vehicul second hand, care provenea dintr-un stat membru al UE.

Interpretarea deciziei CEJ

“Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că: nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru și autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în același stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă; se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”, se arată în decizia CEJ.

Bani returnaţi cu dobândă

Datele oficiale arată că, în perioada 1 ianuarie — 31 martie 2016, Fondul pentru mediu a colectat din taxa de timbru pentru autovehicule 168 milioane de lei. La jumătatea lunii aprilie, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Cristiana Pașca Palmer, anunța că aproximativ un milion de români care au achitat taxa auto în perioada 2007 — 2013 vor putea beneficia de restituirea sumelor achitate printr-o cerere în acest sens depusă la unitățile teritoriale ale Fiscului, iar banii urmează să fie primiți eșalonat în cinci ani. Inițiativa survine ca urmare a unui Ordin comun semnat între MMAP și Agenția Națională pentru Administrare Fiscală (ANAF). Sumele care se vor restitui cetățenilor vor fi calculate cu dobânzile aferente din ziua plății taxei până în ziua restituirii integrale, actualizate cu indicii de inflație, a subliniat Palmer. Plata restituirilor se face de la bugetul de stat, prin ANAF, pentru taxa plătită între 2007 și 2008, și de la bugetul Fondului de Mediu pentru perioada 2008 — 2013, în funcție de autoritatea care a încasat la vremea respectivă sumele. Conform procedurilor actuale, cererea de restituire trebuie să fie însoțită de un dosar care să conțină câteva documente, printre care și pe cel care atestă faptul că taxa s-a plătit și copia cărții de identitate a autovehiculului pentru care s-a achitat acea taxă.

Istoricul taxei de mediu

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcție de trei variabile: vechimea mașinii, tipul de catalizator (euro) și capacitatea cilindrică a mașinii. Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie și la reînmatricularea mașinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, dar și pentru cei care aduceau mașini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi. Din 15 martie 2013 intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a mașinii. Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3, cu precizarea că pentru categoria de autoturisme cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 și Euro 3 formula ia în calcul în proporție 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non-euro, Euro 1 și Euro 2 se aplică actuala formulă prevăzută prin Legea 9/2012, ce ia în calcul capacitatea cilindrică. Pe de altă parte, taxa crește pentru mașinile Euro 3 și Euro 4 în cazul versiunilor diesel.

Poziţia ministrului

“Da, timbrul de mediu este ilegal, cum au fost și toate celelalte dinainte. Așa a fost declarat de către Curtea Europeană de Justiție, dar timbrul actual mai are o problemă, și anume faptul că el nu taxează corect poluarea. Ar trebui să fie un timbru de poluare care să taxeze poluarea pe principiul «Poluatorul plătește». Din punctul meu de vedere, și asta este ceea ce am discutat la nivelul Grupului de lucru, acest timbru de mediu în forma actuală trebuie abrograt, dar trebuie înlocuit cu altceva. Una dintre variantele pe care noi am luat-o în calcul și pe care Ministerul Mediului a propus-o Grupului de lucru a fost o taxare a consumului de combustibil, și atunci fiecare este taxat echitabil în funcție de cât rulează, cât consumă. Vorbim despre un pachet în doi piloni: pe de o parte, taxarea combustibilului folosit cu o sumă mică, undeva la 2 lei pe fiecare plin de combustibil, și pe de altă parte, o impozitare diferențiată a autovehiculelor în funcție de norma de poluare a motorului. Asta este propunerea noastră, dar Parlamentul este suveran și va decide dacă se ia în considerare această propunere sau nu”, a explicat ministrul Mediului.

Analiză serioasă

“Eliminând timbrul de mediu, noi nu vom mai avea, practic, niciun fel de taxare a poluării. Or, asta va duce la o creștere și mai mare a problemei aerului, unde deja suntem într-o situație de pre-infringement. Lucrurile trebuie analizate la nivel sistemic, nu doar așa printr-o decizie electorală, pentru că poți să dai impresia că repari o situație, dar de fapt să creezi mult mai multe probleme în altă direcție. Eu sper să existe o analiză foarte serioasă și, dincolo de faptul că suntem într-o campanie electorală, să se analizeze pe larg consecințele tuturor acestor măsuri. Intrarea României într-un infringement va însemna sancțiuni de până la 200.000 de euro pe zi, pe care le vom suporta cu toții. Timbrul de mediu este o sursă foarte importantă de venit la Fondul de Mediu, asigură 45% din bugetul acestuia. Timbrul este ilegal, într-adevăr, dar mi s-a părut curios că se dorește renunțarea la această taxă, pentru că acesta, cum a fost instituit în 2013, a fost instituit de guvernarea PSD, venind cu argumentarea că avem nevoie de a lua măsuri pentru a îmbunătăți calitatea aerului și a taxa, realmente, poluarea. Tocmai de aceea mi se pare curios să tocmai din partea PSD-ului să vină această propunere de a tăia timbrul de mediu”, a menționat ministrul Mediului.