Cauze și scuze pentru rezultatele dezastruoase de la simulări

228

Dezastrul de la simulările examenelor de Bacalaureat și Evaluarea Națională scoate la iveală cauze la care nimeni nu se aștepta. Potrivit conducerii Inspectoratului Școlar o cauză a înregistrării acestor rezultate foarte slabe la examene este faptul că în școli sunt integrați foarte mulți elevi cu cerințe educaționale speciale.

“Vreau să vă spun că din păcate, sau din fericire avem mulți copii cu cerințe educaționale speciale integrați în școala de masă. Din fericire spun acest lucru. Nu peste tot avem însă profesori de sprijin, sau învățători de sprijin. De exemplu într-o școală gimnazială pe care am vizitat-o săptămâna trecută, din cei șase elevi de clasa a VIII a, trei aveau cerințe educaționale speciale.Pentru aceștia, așa cum știți nu există subiecte speciale. Noi încercăm să adaptăm programa cerinței educaționale pe care o are elevul respectiv, însă activitatea diferențiată cu aceștia nu este întotdeauna un lucru facil. Cerințe educaționale speciale nu înseamnă un handicap, ci doar un retard în asimilarea cunoștințelor. Nu putem să facem o asemenea apreciere, dar vă dau exemplul școlii Bircii care are 23 de copiii diagnosticați cu cerințe educaționale speciale ”, a declarat  Felicia Man, inspector general IȘJ Olt.

Potrivit informațiilor oficiale, procentul de promovabilitate la simularea Evaluării Naționale a fost de 46,69%, cu un număr de 3.579 de elevi participanți. Pe discipline, la Limba și literatura română un procent de 64,55% din elevi au obținut medii peste 5, 12 elevi reușind să ia nota 10 la simulare. La Matematică, doar 35,10%  din elevi au luat peste 5, doar patru elevi obținând nota 10 la testare.

Cu toate acestea la examenele finale nu participă doar elevi care au cerințe educaționale speciale, ci majoritatea, și cei care nu au nevoi educaționale speciale. În altă ordine de idei, meseria de dascăl este una de vocație, iar cei care nu au acest lucru nu ar trebui să îi regăsim la catedră. În aceeași situație sunt și cei care aleg această meserie doar pentru bani sau că nu au o altă opțiune. Altfel ar sta lucrurile și pentru elevii cu cerințe educaționale speciale pe care se dă acum vina, și altele ar fi rezultatele la examene.

Potrivit conducerii IȘJ Olt vina aparține și elevilor care nu au acordat importanța cuvenită acestor examene. Man este convinsă că la examenele din vară , când atenția va fi una mult mai mare, rezultatele vor fi altele. De asemenea, o altă vină aparține și faptului că admiterea la liceu se poate face și cu note mici, iar pentru școlile profesionale nu este nevoie să susțină examenul final de clasa a VIII a.

“Rolul simulării acestor examene este acela de a face o diagnoză, o evaluare a cunoștințelor elevilor  și urmat de măsurile ameliorative identificate la nivelul fiecărei unități de învățământ, cu siguranță rezultatele vor fi mult mai bune în vară, de fiecare dată s-a întâmplat acest lucru. De fiecare dată la simulare rezultatul a fost mult mai slab decât cel de la examenul propriu-zis ”, a subliniat Man.

Elevii care nu au reușit să obțină o notă de trecere la simulare mai au timp patru luni pentru a recupera materia.