Primarii, chemați să hotărască ce fac cu școlile care funcționează sub efectiv

241

 

Inspectoratul Școlar Județean Olt a avut, în cursul săptămânii trecute, mai multe întâlniri cu directorii de școală și primarii sau reprezentanții acestora pentru a hotărî ce se va întâmpla cu unitățile școlare din județ care funcționează cu număr mic de elevi. Desființarea școlilor poate fi împiedicată doar dacă se aduc bani suplimentari din bugetul local.

 

Scăderea dramatică a numărului de elevi determină, de ani buni, închiderea școlilor și grădinițelor. S-a întâmplat mai întâi prin cătunele uitate de lume, acum fenomenul a luat amploare, școlile cu mai puțin de 300 de elevi funcționând cu derogare doar dacă sunt în mediul rural și reprezintă singura unitate din localitate.

Deși în acte nu figurează ca unități închise, pentru motivul simplu că acestea nu aveau personalitate juridică distinctă iar elevii au fost transferați la școala de centru, peste zeci de școli de la sat s-au tras în ultimii ani obloanele. Iar fenomenul va continua, tendința de scădere a populației școlare menținându-se.  „Este alarmantă scăderea. În acest an școlar avem cu 2.600 elevi mai puțin față de precedentul, iar în anul școlar 2014 – 2015 am avut de asemenea o scădere de aproape 1.000 de elevi“, a declarat inspectorul școlar general – prof. Felicia Man.

La câte „structuri“ se va mai renunța în anul școlar viitor este o situație la acest moment încă în lucru. Directorii de școală și primarii au avut întâlniri, în cursul săptămânii trecute, cu reprezentanții IȘJ, în scopul consultărilor pe tema reorganizării rețelei școlare. Cert este că școlile cu mai puțin de 300 de elevi vor funcționa în continuare cu personalitate juridică doar dacă primarii își asumă responsabilitatea, în scris, că vor susține finanțarea acestora. Cât își pot asuma trebuie să și anunțe la IȘJ până la 7 decembrie 2015, legislația prevăzând că această instituție este obligatoriu să-și dea avizul, în caz contrar hotărârile de consiliu local prin care se modifică rețeaua școlară fiind nule de drept.  Cu alte cuvinte, în continuare structura care răspunde educațional de școli prezintă regulile, însă cei care își vor asuma deciziile trebuie să fie administrațiile publice locale, cei cu banii. „Au fost și situații în care nu am avizat solicitările consiliilor locale, pentru că nu respectau metodologia“, a mai spus inspectorul școlar general.