Prea puţini profesori în şcoli pentru copiii cu cerinţe educative speciale

416

27 de profesori itineranţi se ocupă de copiii cu cerinţe speciale din toate şcolile judeţului. Un număr prea mic în comparaţie cu numărul celor care au nevoie de sprijin. Cererile nescrise sunt multe, iar cele scrise aşteaptă răspunsul ministerului, aprobarea mai multor posturi lovindu-se de problema finanţării.

 

Profesorul itinerant este un cadru didactic cu studii superioare în domeniul psiho-pedagogic, care desfăşoară activităţi de învăţare, stimulare, compensare şi recuperare cu persoanele cu cerinţe educative speciale (CES) integrate în învăţământul de masă. Cu alte cuvinte, este acel profesor care îi ajută pe copiii cu diverse dizabilităţi. Din categoria copiilor cu CES fac parte atât copiii cu deficienţe propriu-zise, cât şi copiii fără deficienţe, dar care prezintă manifestări stabile de inadaptare la exigenţele şcolii: tulburări vizuale, de auz, dizabilităţi mintale, tulburări de conduită, hiperactivitate cu deficit de atenţie-ADHD, tulburări de opoziţie şi rezistenţă, anxietate, depresia, dificultăţi de învăţare, sindromul Down, dislexia, întârzieri în dezvoltarea limbajului, etc. Sunt doar 27 astfel de dascăli în judeţ care se ocupă ca aceşti copii să aibă dreptul la educaţie. Jumătate din timpul acordat acestor copii pentru a depăşi barierele din calea învăţării se desfăşoară la clasă, unde profesorul itinerant participă la orele de curs. Restul „terapiei” se desfăşoară la cabinet.
„Avem nevoie de mai mulţi profesori itineranţi în şcoală. Profesorii pe care-i avem în schema Şcolii Speciale se ocupă de 97 de copii, răspândiţi în şcoli din tot judeţul: Şcoala Scorniceşti, „Constantin Brâncoveanu” Slatina, CNV Titulescu Slatina, „Nicolae Iorga”Slatina, Nr.1 Slatina, CN Minulescu Slatina, „Eugen Ionescu” Slatina, Piatra-Olt, „M. Eminescu” Corabia, „N. Titulescu” Caracal. Cred că am mai avea nevoie de încă 11 astfel de profesori, având în vedere că un itinerant se poate ocupa doar de o grupă de 8-12 copii. Avem solicitări de la Tufeni, Nicolae Titulescu, Drăgăneşti, Corabia, Caracal, Pârşcoveni, Scorniceşti, Balş, pe care nu le putem onora. Ca să putem aduce oameni noi în sistem, e vorba de fiananţare. Am anunţat Inspectoratul Şcolar să solicite mărirea schemei de personal”, declară Ion Barbu, directorul Şcolii Speciale Gimnaziale Balş.
„Cred că aproape fiecare şcoală ar avea nevoie de un itinerant. Ar fi o soluţie bună pentru numeroşii copii cu probleme, cu atât mai mult cu cât sunt şcoli unde nu se poate realiza o grupă. Spre exemplu, avem doi copii la Ghimpeţeni, însă nu putem asigura itinerant doar pentru ei. Din păcate, lipsa banilor face să ne limităm. Cereri verbale sunt mai multe la şcoli. La Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt au ajuns, în formă scrisă, doar patru, pentru 48 de copii, la Caracal şi Corabia. Acum două săptămâni am înaintat o adresă Ministerului să ne aprobe două posturi. Consiliul Judeţean asigură finanţarea, însă posturile trebuie aprobate de către minister”, ne-a declarat Claudia Niţulescu, inspector şcolar pentru învăţământul special.