Simion Mehedinţi – Către noua generaţie

186

În perioada 25-26 aprilie se va desfășura, la Balș, prima ediţie a Proiectului educaţional naţional ,,Rădăcinile veacului trecut”, printr-un Simpozion naţional intitulat ,,Simion Mehedinţi – Către noua generaţie”. Organizatorul, Liceul Teoretic Petre Pandrea din Balș, îi va vea drept parteneri în organizarea evenimentului pe Inspectoratul Școlar al Județului Olt, Casa Corpului Didactic Olt, Muzeul Judeţean Olt ; Asociaţia „Renaştem Împreună” și Asociaţia „Salvaţi Identitatea Satului”. Cei care doresc să participe cu lucrări pe tema simpozionului se pot înscrie până la data de 18 aprilie 2014.


 

Argumentul organizarii acestui eveniment consta în aceea că în prima perioadă a secolului XX, din rândul poporului român s-au ridicat figuri luminoase, savanţi eminenţi, învăţaţi cu concepţii înaintate care au ilustrat viaţa int-electuală a României. Acestei pleiade de mari oameni de cul¬tură aparţine şi Simion Mehedinţi, una dintre cele mai reprezentative figuri ale stiinţelor geografice, unul dintre cei mai mari pedagogi români, în special pe linie creştină.

Academician, geograf şi geopolitician, Simion Mehedinţi a ştiut cum să îmbine cu succes pregătirea sa filologică, istorică, antropologică şi credinţa sa profund ortodoxă. Spirit filosofic, format la Şcoala lui Titu Maiorescu, marele savant va fi cea mai importantă conştiinţă culturală creştin-ortodoxă a generaţiei sale, fiind considerat, pe bună dreptate, unul dintre înainte-mergătorii noului spirit cultural românesc al secolului al XX-lea.

De altfel, progresul geografiei în ţara noastră începe odată cu înfiinţarea catedrei de geografie în cadrul Facultăţii de Litere din Bucureşti (1900) catedra destinată a pregăti mai bine pe viitorii profesori de geografie. Această catedră a fost ocupată de un eminent tânăr – Simion Mehedinţi – profesorul care va deschide o nouă perspectivă geografiei româneşti.

Depăşind preocupările strict geografice, Simion Mehedinţi afirma: ,,Nu-i suficient pentru a-ţi îndeplini datoria de membru al unei colectivităţi etnice, să cunoşti caracterele specifice ale unui popor şi trecutul acestuia, ci trebuie să contribui – în măsura puterilor – la educarea acestuia”.

 

Prin proiectul propus se dorește cunoaşterea şi promovarea însuşirilor educatorului – iubirea de părinte, darul de a pătrunde în sufletul învăţăceilor, ştiinţa de a se face plăcut, optimismul, trăirea de caracter, în concepţia savantului geograf şi pedagogului creştin Simion Mehedinţi, a arealului pedagogic prins puternic de duhul evanghelic; promovarea geografiei ca mijloc de educaţie; o renaştere naţională prin cultură şi educaţie.

Valorile prezentate de Simion Mehedinţi au fost văzute de unii, dacă nu un construct pur cultural, atunci înfăţişare a unei lumi arhaice, fără nici o şansă de regăsire în lumea modernă. Poate că, pentru cei de azi, lumea reflectată de Mehedinţi apare utopică, însă nu putem să nu acceptăm că ceva adânc rezonează în noi când citim despre aceste valori. Este un sentiment de reîntoarcere la origini, la o lume mai bună pe care, în mod evident, pe zi ce trece o simţim tot mai departe. Credinţa, înţelegerea, toleranţa, simţul jertfei, triumful moralei, încrederea în bine sunt elemente tot mai rare în spaţiul carpato-danubian. Sunt valori care, poate, au fost ale înaintaşilor noştri, dar care, în mod cert, ar trebui să fie ale celor de azi şi de mâine, probabil altfel formulate, altfel întemeiate, însă temeinic înrădăcinate. Altminteri, va veni o vreme când nu va mai fi nevoie de teorii mai mult sau mai puţin savante pentru a constata că, într-o margine a Europei, nu trăieşte un popor, ci o ceată de sălbatici postmoderni.

Printre obiectivele specific ale proiectului putem enumera: Stimularea şi promovarea exemplelor pozitive care pot avea un rol întăritor şi pot fi sursa de nădejde şi inspiraţie pentru noi creştinii; Dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor de comunicare interumană; Reaşezarea  omului în raport cu divinitatea, păstrarea credinţei religioase a neamului ca o coordonată importantă a specificului naţional.

Proiectul se adresează cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, manageri educaţionali, asociaţii nonguvernamentale, instituţii de cultură.