Scapă-ne, Doamne, de popă!

107

Cam asta se roagă de câteva zile sute de săteni comuna Pleşoiu. Mai exact de când au primit acasă, din partea preotului Vasile Rădoescu, de la Biserica “Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil”, un pliant pe care erau trecute ,,obligaţiile materiale” ale enoriaşilor, vii sau morţi. Şi nu, aşa, doar pentru informare, ci şi pentru conformare, deoarece pliantul în cauză avea tipărit şi… un proces-verbal. Unul care trebuia semnat după ce era citit şi, evident, returnat preotului. Cine a citit cele tipărite, evident, tot pe banii enoriaşilor, s-a crucit după care a început să se roage. Nu pentru sănătate, ci să scape de năpasta de popă.

 


 

Citeşte şi scuipă-n sân, să te ferească Dumnezeu

… de omul bisericii. Nu de oricare, ci de cel de la Pleşoiu. De popa Rădoescu. Că, spun enoriaşii, a luat-o razna. A propus în Consiliul Parohial tot felul de taxe, care mai de care mai mari, de îţi vine să-ţi smulgi părul din cap. Iar tatăiţii ăia de acolo, din adunare, deşi cu buzunarele goale, nu au avut curajul să-i atragă atenţia că nu slujeşte în comunitatea de români de la New York, ci într-un sătuc amărât de printr-un judeţ situat în cea mai săracă regiune din România asta prădată de tot şi de toţi.

Ca să vedeţi că avem dreptate, să dăm câteva exemple. Taxa de cult pentru anul acesta  a fost stabilită la 100 de lei pentru fiecare familie. Ea trebuie plătită până la Rusalii. Dacă oamenii nu au bani să o plătească până atunci,  vor trebui să o achite până la finele anului, dar cu dobândă. Una de cămătar: „cei care nu vor putea plăti până la acea dată vor achita taxa pe parcursul anului, dar în valoare de 150 de lei”. Pomelnicul de Paşte trebuie transmis din timp şi însoţit de 40 de lei. Dacă nu au bani, vor fi păsuiţi dar… cu dobândă. Ceva mai mică decât la taxa de cult. Doar 25%. Acum, nu se precizează cu exactitate, datoria pentru pomelnic pentru cât timp sunt păsuiţi. De bani către preotul hărpăreţ nu scapă nimeni, fie că botează, se cunună sau îşi petrece persoanele dragi pe ultimul drum, după cum se arată în pliantul cu pricina.

 

Creştinarea, cununarea şi plecarea… se plăteşte scump

„Botezul se efectuează numai în biserică şi unde va avea domiciliul mama pruncului. Naşii vor achita suma de 300 de lei”. Tot cu 300 de lei este taxată şi cununia religioasă – „naşul de cununie va avea obligaţia să ajute biserica cu suma de 300 de lei, iar naşii trebuie să fie ortodocşi şi spovediţi”. Care spovedanie, bineînţeles, nu este gratis. Alţi bani, altă distracţie… pentru popa cu mână lungă.

Cel mai scump serviciu prestat de împricinuit este, culmea, cel ocazionat de trecerea pe lumea cealaltă. Taxă de înmormântare se ridică la 200 de lei doar că rubedeniile celui de care Domnul s-a îndurat să-l scape de nelegiuirile de pe astă lume mai trebuie să ţină cont că are obligaţia să achite la zi taxa de cult şi să cumpere de la parohie un kilogram de lumânări, tămâie, cruce. Veţi spune că-i tot cam ca la distracţie… scuzaţi, cununie. Vă înşelaţi! În pliant se atrage atenţia că enoriaşii trebuie să se pregătească să o primească aşa cum se cuvine pe ,,doamna cu coasa”. Şi cum s-ar putea pregăti mai bine decât să meargă la popă să se spovedească. Nu pe gratis, că popa nu mai face muncă voluntară de mult. Pare că… s-a privatizat.

Şi dacă cel dus la Doamne Doamne nu mai vrea să-şi ducă somnul de veci în pământ precum dacii pe vremuri, rudele trebuie să aibă grijă să mai facă rost de vreo câteva sute de lei pentru că la Pleşoiu luxul se plăteşte scump. – „Dacă vor dori ca adormitul să fie aşezat în groapă zidită să mai achite 500 de lei. Dacă se va folosi fanfară cu muzică şi maşină mortuară, familia va achita suma de 300 de lei.

 

Tanti Floarea să moară de foame ca să se înbulbeze popa

Aşa că, tanti Floarea, la 82 de ani ai ei, văduvă, cu o pensie de 350 lei, trebuie să dea la biserică, drept taxă de cult, ,,puţin” din neaverea ei. Ce va să zică 100 lei? E doar o treime din pensia pe o lună. ,,Am primit mamă, dar eu nu mai văd să citesc aşa că nu am ştiut ce e cu hârtia aia… Imi spuse Ion, vecinul de peste drum, că trebuie să dau la biserică 100 de lei. De unde să dau, păcatele mele, că abia mă descurc cu ăştia. Îmi iau de la gură să mai merg şi eu la sărbători, la biserică… Că nu-s, mamă, bani, iar dacă te duci la biserică tot îţi trebuie măcar cinci lei, să pui şi tu o lumânare şi să dai o bucată de pâine în altar… Că sunt bătrână şi nu mai face o lăturghie, dau pâine”, ne-a spus cu mâhnire bătrâna.

Se citea pe chipul ei supărare mare… Nu a avut curajul să spună vorbe de ocară la adresa preotului. Pe semne că omul bisericii nu-i tocmai ceea ce trebuie să fie şi i-a fost teamă. A tăcut bătrâna, să nu se supere popa şi să o lase fără să-i zică de ieşirea sufletului atunci când i-o veni timpul. Probabil că-şi va rupe de la gură şi-i va plăti reprezentantului bisericii ,,taxa de şmecher”.

 

Sinodul vopseşte gardu’, prin parohii umblă leopardul…

Sfântul Sinod, cea mai înaltă autoritate a Bisericii Ortodoxe Române adopta, în urmă cu aproape un an, o hotărâre privind “stabilirea unor contribuţii băneşti moderate pentru Sfintele Taine şi liturgii”.

Sfântul Sinod a hotărât el ce a hotărât, dar popii fac ce vor ei. Şi dacă tot pot lua de la cei cu frica lui Dumnezeu şi încredere în acesta bani frumoşi, de ce să nu o facă?

Ce fac ei, popii, nu preoţii, aţi văzut… Nu doar hotărârea Sfântului Sinod îndeamnă la moderaţie în ceea ce priveşte taxele, dar şi Statutul BOR limitează anumite taxe şi interzice unele…

Potrivit art. 187 alin. (6) din Statut, “este interzisă condiţionarea oficierii slujbei înmormântării de plata oricărei taxe fixate de preot sau de Consiliul parohial. (…) Slujbele de înmormântare a creştinilor decedaţi provenind din familiile fără nici un venit, cu venituri reduse (sub salariul minim pe economie), sărace, cu mulţi copii sau cu handicap, bătrâni fără pensie sau cu o pensie modestă vor fi considerate servicii filantropice pentru care nu se vor solicita, nici primi, contribuţii băneşti.