Dascălii olteni au mai câştigat o bătălie în războiul cu statul

95

Sindicatul Învăţământului Preuniversitar Olt a luat fiinţă imediat după evenimentele din decembrie 1989, ca o mişcare spontană, prima de acest gen în învăţământul judeţului Olt, ca urmare a creării premiselor unei exprimări libere a opiniei individuale şi colective a salariaţilor din acest important domeniu de activitate, ca de altfel a tuturor cetăţenilor României. Ea s-a constituit ca rezultat al unei reacţii de apărare împotriva abuzurilor şi nedreptăţilor de tot felul comise asupra oamenilor şcolii, abuzuri îndreptate şi asupra instituţiei pe care o slujesc, într-o societate totalitară, al cărei spectru continua să ameninţe libertăţile proclamate în decembrie 1989, într-un judeţ în care, la acea vreme, se făceau tot felul de experimente pe seama oamenilor şi a instituţiilor statului.

Ce experimente se fac acum pe seama celor care lucrează în învăţământ şi cum se încearcă rezolvarea problemelor acestora ne spune Ionel Barbu, preşedintele SIP Olt

 

• Domenule Ionel Barbu, personalul din învăţământ a fost vitregit de deciziile luate de diversele guverne care a redus sau chiar anulat anumite drepturi. Ce drepturi salariale câştigate în instanţă au de primit membrii SIP Olt şi pentru ce?

– Sumele stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea salariaţilor, membri de sindicat, din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din judeţul Olt, în urma acţiunilor formulate în instanţă de SIP Olt, totalizează aproximativ 120 milioane lei.

• Mai exact, despre ce acţiuni în instanţă şi hotărâri este vorba?

– Au fost acţiunu formulate ca urmare a neaplicării prevederilor Legii 221 din 2008, unde la cele 727 de hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, cu un număr de 5.577 de beneficiari, personal didactic şi didactic auxiliar, s-au mai adăugat încă 147 pentru alţi 725 de beneficiari în prima parte a acestui an. Suma totală brută în acest caz este de aproximativ 67 milioane lei.

Pe de altă parte, au existat şi acţinu în instanţă ca urmare a nereîncadrării personalului didactic şi didactic auxiliar, începând cu data de 1 ianuarie 2010, potrivit legii-cadru 330/2009 şi începând cu 1 ianuarie 2011 până la data de 14 mai 2011, potrivit legii-cadru 284/2010 şi Legii 285/2010, prin luarea în considerare a dispoziţiilor prevăzute de Legea 221/2008 şi a hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile pronunţate în această cauză pentru perioada octombrie 2008 – 31 decembrie 2009. În această cauză au fost pronunţate până în prezent 357 de hotărâri judecătoreşti pentru un număr de 4.557 de beneficiari, personal didactic şi didactic auxiliar, suma totală brută pe care aceştia ar trebui s-o primească fiind de 45 milioane lei.

Ar mai trebui adăugat aici şi faptul că au fost formulate acţiuni în instanţă ca urmare a neapplicării prevederilor art. 50 (1) şi (2) din legea 128/1997 privind statutul  personalului didactic, în legătură cu plata tranşelor suplimentare. La cele 327 de hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, cu un numră de 1.756 de beneficiari, personal didactic încadrat pe una din tranşele suplimentare de vechime (30, 35 şi peste 40 ani) s-au mai adăugat încă 25 hotărâri, pentru alţi 95 de beneficiari, suma totală fiind de aproximativ 3,7 milioane lei.

Nu în ultimul rând, există şi acţiuni în instanţă formulate ca urmare a reducerii cu 25% a indemnizaţiei de concediu aferentă anului 2010. În acest caz, la cele 297 de hotărâri definitive şi irevocabile, cu un număr de 5.787 de  beneficiari, personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, s-au mai adăugat în acest an încă 39 de hotărâri pentru un număr de 254 beneficiari cu o sumă totală de 4,7 milioane lei.

• Domnule preşedinte, când îşi vor primi oamenii aceste drepturi?

– Din păcate, în conformitate cu prevederile Legii 230/2011 pentru aprobarea OUG 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii, având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, plata acestor sume către membrii noştri de sindicat se va realiza în perioada 2012-2016, după cum urmează: 5% în 2012, 10% în 2013, 25% în 2014, 25% în 2015 şi 35% în 2016.

De asemenea, conform OUG 92/2012, plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituţiile şi autorităţile publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2013, se vor realiza astfel: în primul an – 5% din valoarea titlului executoriu; în al doilea an – 10% din valoarea titlului executoriu; în al treilea şi al patrulea an câte 25%, iar în al cincilea an 35% din valoarea titlului executoriu.

• Ce alte acţiuni au mai fost formulate în instanţă în cursul anului 2012 şi în prima parte a anului 2013 de către SIP Olt în lwgătură cu drepturi cuvenite şi neacordate?

– În această perioadă, SIP Olt a mai formulat un număr de 250 de acţiuni pe Legea 315/2006, în vederea recuperării drepturilor aferente anului 2010, drepturi constând în acordarea contravalorii în lei a 100 euro pentru achiziţionarea de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic. În acest moment 4.520 de beneficiari şi-au primit drepturile câştigate de SIP Olt în instanţă, iar suma totală a fost de 1,2 milioane lei.

De asemenea, în această perioadă SIP Olt a formulat acţiuni şi în alte cauze, cum ar fi: decontarea cheltuielilor de navetă de către administraţia publică locală; plata indemnizaţiei de instalare; plata primei de naştere; încadrarea şi acordarea salariului minim brut pe economie; plata retroactivă a drepturilor salariale cuvenite conform art 248, alin. 4 din Legea 1/2011; plata sumelor compensatorii, reprezentând echivalentul sporurilor pentru condiţii de muncă.

• Cum comentaţi rezultatele de anul acesta de la definitivat, având în vedere că procentul celor care au reuşit să ia cel puţin nota opt a fost sub 40%?

– În primul rând, noi ţinem să-i felicităm pe cei care au reuşit să obţină peste nota 8 la examenul de definitivat. Acest concurs oferă un plus valoare sistemului de învăţământ, dar scoate în evidenţă şi o realitate dură a pregătirii aspiranţilor la titlul de dascăl. Trebuie să recunoaştem că învăţământul nu mai este de mult atractiv pentru absolvenţii bine pregătiţi. Cu toate acestea, rezultatele de anul acesta de la examenul de definitivat vin să arate că încă mai sunt persoane care aleg să intre în învăţământ din vocaţie şi care iubesc această meserie. În acelaşi timp, trebuie să ţinem cont că, în acest an, Ministerul Educaţiei Naţionale a decis ca nota minimă de promovare a examenului să fie 8 şi nu 7. Totuşi, numărul mic de promovaţi este însă şi rezultatul subfinanţării sistemului. În condiţiile în care nu acorzi salarii decente şi beneficii pe măsură, prin care să atragi absolvenţii valoroşi în sistemul de învăţământ, nu ai cum să ceri performanţă. FSE „Spiru Haret“ a solicitat, în mai multe rânduri, actualului Guvern o nouă lege de salarizare pentru personalul din învăţământ, însă nu s-a primit nici o invitaţie la negocieri.

• Am înţeles că Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, al cărei membru este şi SIP Olt, a depus o petiţie la Guvern. Despre ce este vorba?

– Aşa, este. Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret” a depus, la mijlocul acestei luni, la registratura Guvernului, nouă bibliorafturi conţinând sute de petiţii cu semnăturile a 40.532 de persoane, pentru deblocarea posturilor nedidactice şi didactice auxiliare şi modificarea grilei de salarizare, informează Mediafax. Prin petiţia colectivă, se solicită deblocarea posturilor nedidactice şi didactice auxiliare, modificarea grilei de salarizare, astfel încât sporul de vechime să nu mai fie inclus în salariu de încadrare, şi aprobarea Regulamentului privind acordarea sporurilor pentru condiţii speciale de muncă. Noi suntem de părere că sistemul de învăţământ se confruntă cu o lipsă acută de personal nedidactic şi didactic auxiliar, iar blocarea posturilor, dar şi salariile foarte mici, sub limita subzistenţei, ceea ce a condus la o situaţie care poate oricând să ducă la o tragedie.

La ora actuală, nu cred că mai sunt unităţi de învăţământ în care să se respecte normativele de încadrare pentru personalul nedidactic. Acestă categorie de personal, care de cele mai multe ori este trecută cu vederea, asigură funcţionarea unităţilor de învăţământ. Fără acestea, atât cadrele didactice, cât şi elevii nu şi-ar mai putea desfăşura activitatea în condiţii decente. Sper ca primul ministru, Victor Ponta, să ţină cont de cele peste 40.000 de semnături şi să dea curs cererilor noastre.

1 COMENTARIU

  1. CUM SE POATE REMEDIA PIERDERILE UNOR CADRE DIDACTICE CARE NU AU PRIMIT SUMELE SALARIALE DEOARECE AU FOST TRANSFERATE LA ALTE SCOLI ,IAR CONDUCERILE ACELOR SCOLI NU LE-A TRECUT PE TABELELE SINDICATELOR CARE AU DESCHIS PROCESE LA INSTANTE DE-SI ELE AU FOST SI SUNT MEMBRI DE SINDICAT.VA RUGAM SA PREZENTATI O SOLUTIE LEGALA PENTRU A BENEFICIA,SI NOI,DE SUMELE DE BANI PIERDUTE.VA MULTUMESC!

Comments are closed.