IAC Balș se închide în ianuarie. 226 de salariați, DISPONIBILIZAȚI

886

Filiala de la Balş a grupului de afaceri luxemburghez International Automotive Components (IAC), al treilea furnizor de componente şi sisteme auto din lume, părăsește România. Cei 226  de salariați au fost prinși în acțiuni de disponibilzare treptată în ultimele luni, trebuind să se decidă asupra uneia dintre variantele oferite de conducerea fabricii.

În 2011, destinul micului orășel de pe malul Oltețului se schimba, câteva sute de locuitori ai urbei sau din localitățile învecinate găsind de lucru la IAC- International Automotive Components Group care investea circa 58 mil. Euro pentru a produce planşe de bord, panouri de portiere, capitonaje de plafon şi diverse garnisaje destinate Ford Motor Company, câțiva ani mai târziu principalul client devenind Jaguar, iar o parte din componentele auto lucrate la Balș ajungând și la Volvo, Land Rover, Porsche, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Rolls-Royce, Opel, Saab, Mercedes-Benz, Smart, BMW, Mini, Toyota, Suzuki, Renault-Nissan, Hyundai, Honda, Volvo Trucks, Renault Trucks, Scania, MAN, DAF şi Daimler Trucks.

Guvernul român a sprijinit investiţia IAC în România prin aprobarea unui ajutor de stat în valoare de 17 milioane euro.

Încă din primăvară, conducerea și-a anunțat angajații că fabrica se va muta în zona Cehia- Slovacia, acolo unde se intenționează să fie, de altfel, relocate și alte fabrici din Europa. Termenul este 18 ianuarie 2020, directorul IAC Europa venind la Balș la finele lunii aprilie pentru a stabili strategia relocării și a sta de vorbă cu conducerea primăriei. Fabrica dispune de o suprafaţă de 15.000 metri pătraţi, halele nefiind demolate, ci urmând a fi închiriate sau vândute noilor investitori care se vor arăta interesați. De altfel, acesta ar fi fost, potrivit unor surse, și principalul punct de discuție dintre conducerea companiei și edilul Teodosescu: de a găsi investitori cărora să li se ofere spațiul și halele IAC.

Dacă administrația locală va rămâne fără cel mai mare contribuabil, angajaților li s-au oferit mai multe variante de a nu rămâne fără loc de muncă, aceștia trebuind să anunțe din timp conducerea asupra deciziei luate. Astfel:

  • Preluarea unor angajați de către Ford la fabrica de la Craiova;
  • Au fost aduse firme de recrutare care să le prezinte angajaților oferte de muncă în zonă sau în calificarea lor;
  • Cei care doresc vor fi sprijiniți să fie relocați la fabrica din zona Cehia- Slovacia.

Toți salariații au fost anunțați că, indiferent de opțiune, vor primi salarii compensatorii, iar angajații fideli care vor rămâne până când fabrica își va închide producția la Balș vor beneficia și de bonus de retenție.