INCREDIBIL Salvatori în agonie. Urgenţă medicală la Serviciul Judeţean de Ambulanţă Olt

705

Serviciul Județean de Ambulanță are nevoie de salvare. Din cele 51 de autosanitare, doar 10 sunt conform normelor în vigoare, restul ,,suferind” în tăcere din cauza anilor vechime în care au adunat la bord sute de mii de kilometri. Au salvat sute de vieți, iar acum agonizează în așteptarea eliberării.  Cele mai vechi ambulanțe au împlinit un deceniu de activitate, iar cele mai noi- patru la număr, au împlinit deja doi ani. Serviciul Județean de Ambulanță Olt, aflat în moarte clinică, este ținut în viață de oamenii care lucrează aici, nevoiți să se descurce. Șoferii pleacă în fiecare cursă cu inima strânsă, rugându-se ca mașinile să nu-i lase-n drum. Dacă se întâmplă, improvizează până ce mașinile ajung în service. Pentru resuscitarea lor, se cheltuie anual aproximativ un milion de lei. Cam tot atâția bani cam cât costă patru autosanitare noi. Dar… deciziile privind reînnoirea parcului auto aparțin ministerului care, în loc să acționeze, face promisiuni.

Ambulanțele noi, un vis

Aleargă pe şosele, indiferent de vreme și de starea drumurilor. Adună sute de mii de kilometri într-un an și salvează sute de vieți anual. Ambulanțele își ies repede din formă și, în loc să fie trase pe dreapta pentru că și-au făcut datoria, ele sunt resuscitate asemeni unui muribund pentru a continua să fie în slujba vieții. Nimeni nu știe cu ce efort și nici cu ce risc.

Situaţia de la Serviciul Judeţean de Ambulanţă (SJA) Olt, ca şi la celelalte unităţi din ţară, este critică. De la Ministerul Sănătăţii banii pentru reparaţii vin cu ţârâita, iar pentru ambulanţe noi, care să le înlocuiască pe cele vechi, depăşite, extrem de rar. Ultima dată când la Olt au fost repartizate ambulanțe noi a fost în 2015. Atunci, aproape 10% din parcul de autosanitare a fost înlocuit. Prea puțin pentru a putea spune că situația s-a schimbat radical în bine.

,,Era nevoie să fie înlocuite, la acea vreme, mai mult de jumătate. Am primit patru din cele peste 25 solicitate. Nu au fost multe dacă ne-am raporta la nevoi, dar a fost o repartizare surprinzătoare pentru mulți dintre colegii mei din țară. Cu toții se întrebau cum de ei au primit una-două iar noi patru” ne-a mărturisit Marinela Prina, managerul SJA Olt.

Milioane de kilometri anual

În ultimii doi ani, situația parcului de ambulanțe a devenit critică. Aproape 80% dintre mașini ar fi trebuit casate, ele depășind fie durata de viață, fie numărul de kilometric admiși de normative. Doar anul trecut ambulanțele oltene au parcurs peste trei milioane de kilometrii. Potrivit prevederilor legale, autosanitarele ar trebui casate la cinci ani de funcționare sau după 300.000 de kilometri. Din cele 51 de ambulanțe, doar 10 sunt conforme.  Dacă cea mai ,,tânără” ambulanță are la bord aproape 200.000 kilometri, veterana se apropie cu pași repezi de un million de kilometri. Pentru cele care ar fi trebuit ,,pensionate,, șefii SJA au decis ca viața să le fie prelungită în service.

,,Încercăm să le menținem în funcțiune prin reparații curente. La unele dintre acestea, le-am schimbat chiar și motoarele. Am făcut tot ce a depins de noi pentru a le menține în funcțiune și a avea siguranța că ele nu pun în pericol viața pacienților pe care-i transportă sau a echipajului medical care pleacă la intervenții” a precizat Prina. Și, cu toatea acestea, ambulanțele cedează des.

,,Sunt probleme cu mașinile. Le ducem în service, le reparăm, dar vechimea și kilometrajul își spun cuvântul. S-a întâmplat să ne lase-n drum și să ne transformăm din șoferi în mecanici de ocazie. Le-am făcut ce am știut până la service unde au intrat pe mâna specialiștilor” ni s-a destăinuit Mihai ilie, șoferul d epe una dintre cele mai vechi ambulanțe. Aceasta se va putea lăuda în ncurând cu recordul de a fi parcurs un milion de kilometri.

Ministerul, atitudine de neînțeles

Reparațiile lunare efectuate la cele 51 de mașini scot din visteria Serviciului Județean de Ambulanță Olt circa 100.000 lei. Anual intră în contul firmelor care mai dau viață ,,salvatorilor pe patru roti” peste un milion de lei, ceea ce reprezintă aproximativ 250.000 de euro. Cam tot atâția bani cam cât cost patru autosanitare noi. Niciunul dintre factorii decidenți n-a stat să gândească dacă nu ar fi fost mai util pentru sistem ca în loc să cârpească ambulanțele să facă un efort și să le înlocuiască.

,,În medie, lunar, pentru reparația unei ambulanțe cheltuim cam 1.700 lei. Suma diferă de la o ambulanță la alta, de la o lună la alta. Dacă avem de înlocuit motorul la o mașină, vă dați seama că avem cheltuieli mult mai mari decât în mod curent. Prețul motoarelor este foarte mare pentru că vorbim de mașini Mercedes, Audi, Fiat sau Volkswagen. Am ales să schimbăm motoarele conform cărții tehnice pentru a nu avea probleme mari” a mai susținut managerul SJA Olt.

Artificii pentru a face față constrângerilor

Obligată să facă față solicitărilor venite dinspre pacienți cu ambulanțele vechi și să se încadreze în bugetul avut la dispoziție, conducerea SJA Olt a decis să limiteze deplasarea ,,vechiturilor funcționale” în jurul bazei. Spre spitalele din marile orașe pleacă doar mașinile noi, și ele cu vreo două sute de mii de kilometri la bord.

,,Mașinile foarte vechi cedează mai ușor. Nu ne permitem să trimitem o astfel de mașină cu pacient spre un spital din București. Dacă se strică pe autostrada avem două probleme majore: una pentru că trebuie să trimitem ambulanță de la Slatina care ajunge greu să preia pacientul și viața acestuia ar putea fi pusă în pericol, iar alta, aducerea ambulanței la sediu ar costa foarte mult. Am analizat soluțiile pe care le aveam la dispoziție și am decis ca ambulanțele vechi să fie repartizate stațiilor din județ, ele fiind utilizate la cazuri din zonă sau din localitate, și să folosim pentru transferurile pacienților doar mașinile noi, care corespund din punct de vedere al vechimii și kilometrajului,, a mai spus Marinela Prina.

Solicitări peste solicitări, totul în zadar

Managerul SJA Olt susține că a făcut în ultimii ani numeroase adrese către Ministerul Sănătății prin care a solicitat repartizarea de ambulanțe noi cu care să le înlocuiască măcar pe cele care se apropie de un million de kilometri. Până acum a primit doar promisiuni.

,,Prin ultima adresă am solicitat 20 de ambulanțe. Nu știm câte ne vor fi repartizate și când. Ce știm este că ministerul a demarat procedura de achiziție de ambulanțe prin Departamentul pentru Situații de Urgență din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Nu se știe când se va finaliza procedura și se va semna contractual” a mai spus managerul SJA Olt.

Prina a precizat că va face demersuri și către CJ Olt să primească ajutor pentru a putea să achiziționeze măcar două mașini noi. Îi este teamă că timpul trece și puținele mașini ,,noi” ar putea intra și ele în rândul celor care ar fi trebuit casate.

2200 ambulanțe, după doi ani, pentru o țară întreagă

Guvernul a emis o ordonanță care prevede că Ministerul Afacerilor Interne va achiziționa prin IGSU în sistem centralizat 2200 de ambulanțe în termen de 4 ani, de care vor beneficia SMURD și serviciile publice de ambulanță. Este vorba de ambulanţe de tip A, pentru pacienţii neasistaţi, de tip B, pentru intervenţie de urgenţă şi prim ajutor, şi de tip C, pentru urgenţele medicale majore, cu medic la bord. Pentru SMURD, se vor achiziţiona doar ambulanţe de tip B şi C. Secretarul de stat în MAI, Raed Arafat, va coordona achitivităţile privind finanţarea şi derularea procedurilor de achiziţie, precum şi livrarea ambulanţelor.

SMURD Olt stă mai bine, dar nu cum ar trebui

Pentru intervențiile SMURD, Inspectoratul pentru Situații de Urgență Matei Basarab Olt nu a trimis nicio solicitare până acum la IGSU privind necesitatea de noi autospeciale de intervenție. Nici nu prea ar mai avea nevoie, spune Dan Nedeloiu, purtătorul de cuvânt al ISU Olt, în condițiile în care serviciul este dotat cu 7 ambulanțe, fiecare gardă fiind dotată cu câte o mașină. În ceea ce privește vechimea legală, toate au depășit-o. Cele mai vechi autospeciale, patru, au fost achiziționate în 2008, iar una în 2009. Cele mai noi au intrat în parcul auto în 2012. Se mai strică și ele, dar nu sufficient de des ca să-i îngrijoreze și să ceară mașini noi.