Dunărea, șansa noastră de a salva turismul județean, marea binecuvântare a oltenilor

Oltul nu se numără printre județele turistice. Pentru a atrage turiști, autoritățile și localnicii pot organiza o serie de evenimente în jurul a tot ceea ce au la îndemnă, iar Dunărea este de departe cel mai important obiectiv ce trebuie exploatat din punct de vedere turistic. Ceea ce s-a întâmplat la începutul acestei toamne la Corabia vine să demonstreze că lucrurile încep să se miște în această direcție.

Sport și aventură pe bătrânul fluviu, la Corabia

Cupa ,,Danubius” a scos din anonimat, fie și pentru o zi, micuțul oraș din sudul județului. Ea a adunat în ,,Orașul Teilor” zeci de iubitori ai sporturilor pe apă, tineri sau trecuţi de vârsta maturităţii, experimentaţi sau începători. Ei au avut de străbătut pe Dunăre, în cadrul acestei competiții, cu caiacul sau canoea, cei 32 de kilometri dintre Corabia şi Turnu Măgurele. Vântul şi valurile au transformat pentru unii dintre concurenţi cursa într-o aventură. Cu toate acestea, toţi participanţii au ajuns la final, efortul lor fiind răsplătit de organizatori cu diplome şi premii.

Îndrăgostit de barcă

Ştefan Dincă are 63 de ani şi este din Bucureşti. După ieşirea la pensie a decis să revină la dragostea din tinereţe. A fost mult până a repus piciorul în barcă pentru a reveni la sportul pe care-l iubeşte de când se ştie. După trei decenii în care a renunţat la caiac din postura de sportiv profesionist a revenit. El a participat la a doua ediţie a Cupei ,,Danubius” organizată în acest week-end pe Dunăre. Omul trecut de prima tinereţe a luat startul, alături de alte câțiva zeci de iubitori ai canotajului la  maratonul de pe apă. Nu doar că a plecat în cursă, dar a şi dus-o la bun sfârşit. A recunoscut că nu a fost o joacă această cursă, dar a mărturisit că efortul a meritat. Deşi a susţinut că este prima cursă de asemenea lungime de la revenirea în canoe, este sigur că nu va fi ultima.

,,Nu mai m-am urcat în barcă de peste trei decenii. Am revenit de curând în canoe şi mă bucur că am făcut-o, chiar dacă de această dată din postura de amator. A fost o cursă inedită, prima de o asemenea lungime. Am mai participat la curse, dar au fost pe distanţe scurte, la viteză. Asta a fost prima de maraton. V-aş minţi dacă v-aş spune că nu a fost o cursă dificilă, dar mă aşteptam la aşa ceva. A bătut şi vântul care ne-a pus probleme. Au fost unele care nu au reuşit, cel puţin pe mine, să mă împiedice să duc la bun sfârşit această cursă”, a declarat Ştefan Dincă, un veteran al Cupei Danubius.

Concurenţii, dornici de adrenalină

Cupa Danubius care s-a desfăşurat recent la Corabia a reunit la start zeci de iubitori ai sporturilor pe apă. Tineri sau mai puţin tineri, experimentaţi sau nu, aceştia au avut de parcurs 32 de kilometri, competiţia luând startul în dreptul portului turistic din Corabia- Hotel Sucidava şi finalizându-se cu bine la Turnu Măgurele. Vântul şi valurile au pus probleme competitorilor, pentru unii transformând cursa într-o adevărată aventură.

,,A fost greu, dar a meritat. Au străbătut o zonă frumoasă, Dunărea ne-a ajutat chiar dacă vântul ne-a creat probleme. Este pentru prima dată când particip la o cursă de maraton, dar cu siguranţă nu va fi ultima!”, ne-a declarat o concurentă din Bucureşti.

,,Am mai luat parte la curse de maraton, am participat la o cursă pe Mureş de 50 km. Ştiam la ce să mă aştept, dar am avut parte de surprize. Diferenţa o face apa, dar şi condiţiile meteo. Una este să vâsleşti pe vânt şi alta pe soare puternic, într-un fel trebuie să vâsleşti pe valuri şi altfel când apa este lin curgătoare şi tot aşa”, a susţinut o altă participantă.

,,Este pentru a treia oară când m-am urcat în barcă. Am ales să particip pentru că am simţit nevoia să iau parte la o cursă care să-mi ofere multă adrenalină, A fost greu, dar frumos. Cu siguranţă voi mai lua parte la astfel de curse”, ne-a mărturisit una dintre cele mai tinere competitoare.

,,Pentru mine a fost o cursă fenomenală! Este pentru prima dată când mă urc în barcă şi mi-am dat drumul pe Dunăre pentru că am simţit că am de-a face cu o provocare şi nu regret. Recunosc că am avut, la un moment dat, emoţii pentru că, vreau să vă spun, eu nici nu ştiu să înot. Nu mi-a fost frică pentru că vâsleam alături de colega mea care nu era aşa de novice ca mine şi, în plus, ştia să înoate. Când ne apropiam de finalul cursei, am avut emoţii legate de ce vor spune colegii de competiţie despre faptul că au stat după noi, că ne-au aşteptat, dar a fost totul ok. Am ieşit ultimele, dar am dus la bun sfârşit o cursă dificilă, chiar dacă eram începătoare. A fost o aventură pe care am încheiat-o cu bine”, a spus o tânără care a dat ceva emoţii organizatorilor.

Desi toţi concurenții au dus la bun sfârşit cursa, unii au avut parte de adevărate aventuri pe parcursul ei. Au existat concurenţi care s-au trezit cu apă în barcă, unii care s-au răsturnat, chiar și un concurent care a trebuit să renunţe la o parte din echipament pentru că acesta se stricase şi-l împiedica să vestească.

O iniţiativă lăudabilă a unui mare campion

Cupa ,,Danubius” a fost iniţiată anul trecut de un fost mare caiacist – Marian Baban, multiplu vicecampion mondial şi european la caiac-canoe. El este cel care a reuşit să convingă mai mulţi oameni  de afaceri să i se alăture în acest demers care are mai multe obiective.

,,Am reuşit să ducem la bun sfârşit o competiţie pe care ne-o dorim tradiţională. Numărul participanţilor la Cupa ,,Danubius” a fost mult mai mare decât anul trecut. La cursă au luat parte peste 40 de concurenţi din mai multe zone ale ţării, unii dintre ei profesionişti, alţii semiprofesionişti sau amatori. Au participat tineri sau mai puţin tineri, fete, femei şi bărbaţi. Sperăm ca anul viitor să reuşim să dăm competiţiei un caracter internaţional”, a susţinut Valentin Cristea, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Oltenia, proprietarul hotelului Sucidava din Corabia, unul dintre sponsorii acestei competiţii private.

Iniţiatorul acestei competiţii care se doreşte a deveni tradiţională, Marian Baban, a declarat că ideea competiţiei i-a venit din dorinţa de a promova sportul care i-a adus mari satisfacţii şi multe titluri, atât printre copii, cât şi printre cei mai puţin tineri. În plus, fostul mare campion a susţinut că a ales traseul dintre Corabia şi Turnu Măgurele şi pentru a promova, din punct de vedere turistic, această zonă… natală.

,,Sunt născut aici, pe malul Dunării, şi datorez multe acestor locuri şi oamenilor de aici. Prin această iniţiativă încerc să dau înapoi măcar o mică parte din ceea ce am primit. Sper să ajut copiii din centre să nu se piardă pe drumul vieţii, să identific copiii care pot să reuşească să obţină cele mai strălucitoare medalii în conpetiţii şi, de ce nu, să încurajez cât mai mulţi oameni să practice sportul şi astfel să fie cât mai sănătoşi. În plus, îmi doresc să promovez această zonă care este foarte frumoasă. După cum aţi putut observa, traseul a trecut prin trei rezervaţii naturale care ne-au oferit privelişti extraordinare, chiar dacă se tot spune că sudul Olteniei nu prezintă interes din punct de vedere turistic”, ne-a declarat Marian Baban.

Cupa ,,Danubius 2017” a avut şi un scop caritabil. ,,Toate încasările au mers către Asociația Club Sportiv Crăița, asociație ce are ca obiect de activitate promovarea sportului ca mod de viață în rândul copiilor defavorizați din centre de plasament, îndrumarea acestora către un sport de performanţă, dezvoltarea copiilor cu potenţial sportiv, dezvoltarea timpurie a copiilor şi tinerilor prin abilităţi învăţate în timpul jocurilor care să conducă şi să îi apropie de valori importante precum onestitate, lucru în echipă, fair- play, respect faţă de sine și față de cei din jur, aderarea la un set de reguli și, nu în ultimul rând, demararea de activităţi sportive pentru evitarea comportamentelor riscante la care aceşti copii sunt predispuşi din cauza mediilor din care provin”, a susținut Valentin Cristea, președintele IMM Oltenia, unul dintre susținătorii și finanțatorii acestei competiții.

VIDEO competiție:

Lecția momârlanului cu nume de mare român

Cupa ,,Danubius” a fost cel de-al doilea mare eveniment sportiv care a scos din anonimat micul orășel de la Dunăre. Cu mai puțin de o lună înainte, la Corabia a poposit pentru câteva ore și Avram Iancu, temerarul hunedorean care a parcurs Dunărea înot de la izvoare și până la vărsare, fără costum de neopren, stabilind astfel un record mondial.

Avram Iancu are 41 de ani, este din Petroșani și este de profesie bibliotecar. Demersul său de a străbate Dunărea înot a început pe 20 iunie în orașul Donaueschingen, din Germania. Cursa a durat 89 zile și a presupus un efort deosebit din partea temerarului ardelean. Prin parcurgerea celor 2.860 kilometri, Avram Iancu şi-a depăşit propriile bariere luptându-se până în ultima clipă cu oboseala, efortul crâncen și disconfortul pielii făcute pergament de atâta stat în apă.

Până acum, alte două persoane au reuşit să străbată înot Dunărea, de la izvoare până la vărsarea în Marea Neagră, dar în alte condiții. Primul a fost slovenul Martin Strel. În anul 2000, el a înotat timp de 58 de zile în Dunăre, ajutându-se de un costum de neopren şi labe de înot. Şase ani mai târziu, canadianca Mimi Huges a terminat acelaşi traseu, după 90 de zile, echipată cu un costum de neopren, dar fără labe de înot.

Petroşeneanul Avram Iancu are la activ și alte  recorduri. El este primul român care a reuşit să traverseze Canalul Mânecii, având doar slip şi cască. Performanţa a fost realizată în august 2016, după 18 ore de înot și alte trei încercări nereușite.

Un demers curajos

În scurtul popas de la Corabia, campionul a povestit, pentru Realitatea Oltului, prin ce a trecut în demersal său care l-a dus în Cartea Recordurilor.

,,Undeva pe traseu, unde fluviul avea 2-3 metri,  m-am înfipt la propriu într-o buturugă. M-am lovit în coastă foarte tare, am avut răni deschise. Au fost porţiuni în care apa a fost atât de rece încât simt şi acum fiorii. În Germania şi în Austria, apa avea sub 20 grade Celsius temperatură. Era frig afară, era frig în apă şi eu n-aveam unde să mă ascund. Şi-acuma, deşi apa are aici 23 grade, numai când mă gândesc că intru în apă îmi aduc aminte și  mi se ridică părul pe mine. Este un frig care vine din interior, din subconştient. Acesta este cel mai dificil moment, intrarea în apă”, ne-a declarat momârlanul din Valea Jiului. El a precizat că pentru acest demers a avut nevoie de multă pregătire fizică pe care a făcut-o în mare parte în apele Jiului.

„Dincolo de o condiţie fizică desăvârşită, a trebuit să găsesc energia necesară pe care om căpătat-o gândindu-mă la valori universal valabile, la tot ceea ce înseamnă frumos, la familia mea, la fetiţele mele, la poporul meu, la compatrioţii mei minunaţi care, de când am intrat în ţară, m-au susţinut într-un mod extraordinar”, ne-a declarat temerarul ardelean.

Aventura imaginară a unui roman, transformată în real

Avram Iancu ne-a dezvăluit și cum i-a venit idea de a parcurge înot Dunărea de la izvoare până la vărsare, ce l-a mânat în lupta cu fluviul care străbate Europa. A făcut-o cu multă sinceritate și cu o doză de patriotism.

„Ideea  mi-a venit de la romanul ,,Pilotul de pe Dunăre” al lui Jules Verne. Am vrut să merg pe urmele personajului principal, într-un mod mult mai greu. Astfel mi-am propus să atrag atenţia asupra lecturii cărţilor care, iată, pot schimba vieţi, pot scrie şi rescrie poveşti care se pot transforma, la rândul lor în… romane. Îmi doresc ca generaţia tânără să descopere plăcerea lecturării. Astfel, această generaţie va avea posibilitatea să descopere locuri și oameni despre care nici nu bănuiau că există. Am încercat să le dau o mână de ajutor și prin transmisiile făcute live pe pagina de socializare a acestui demers și a mea personal. Mi-am propus și cred că am reușit să creez o simbioză nemaiîntâlnită între clasic şi modern, între aventura imaginară a romanului şi cea reală, între suportul îngălbenit al hârtiei şi displey-ului modern al telefoanelor mobile”, ne-a mărturisit el.

Mândria de a fi român, o lecție pentru mulți

Campionul hunedorean speră ca reușita lui să trezească în semenii săi sentimente care sunt din ce în ce mai rare. ,,Mândria noastră naţională: o izvorî Dunărea din Germania, o străbate ea 10 ţări şi 4 capitale, însă nu trebuie să uităm un lucru: peste 1000 de km din totalul celor 2860 se află pe teritoriul țării noastre. Să nu uităm că la noi se varsă Dunărea în mare, printr-o Deltă unică în lume. În România, Dunărea ne arată cele mai frumoase și mai captivante peisaje și, tot aici, se dovedește a fi mai prietenoasă cu oamenii„, a mai declarat Avram Iancu.

Cât despre mândria de a fi român a momârlanului, ea a fost dovedită prin toate încercările sale de a-și învinge limitele. ,,Eu sunt mândru că sunt român și sunt mândru de frumusețile pe care ni le-a dăruit Dumnezeu! Tu nu? Haideți să redescoperim frumuseţile patriei noastre şi să le facem cunoscute lumii întregi! Haideți să facem tot ce ne stă în puteri pentru a păstra aceste frumuseți și să atragem atenția asupra faptului că trebuie ca toate ţările riverane Dunării să păstreze curat acest ecosistem fascinant al Dunării“, i-a îndemnat Iancu pe toți cei care au aflat, într-un fel sau altul, despre aventura sa pe Dunăre, precizând că tot ce a făcut nu a avut ca scop principal să-și treacă în CV o nouă performanță greu de egalat.
Avram Iancu a înotat încontinuu 18 ore şi jumătate şi a reuşit, la cea de-a patra încercare, să devină primul român care traversează, fără costum de neopren, Canalul Mânecii.

Avram Iancu, la un pas de-o performanță unică