În Slatina, Poliția Locală a luat fața poliției naționale

5033

– Interviu cu Adrian Pop, directorul Poliției Locale Slatina

Poliția Locală Slatina nu mai este „Cenușăreasa” sistemului. Cu polițiști la fel de bine pregătiți ca cei din sistemul național, cu salarii considerate decente după includerea normei de hrană, acum cu ținute noi și dotări aproape suficiente, la care se adaugă competențele care le-au sporit importanța, polițiștii locali și-au câștigat respectul și se pot lăuda cu reușite, dintre care cea mai importantă fiind un oraș pe ale cărui străzi cetățenii să poată circula în siguranță. Directorul Adrian Pop se arată mândru de cei pe care-i coordonează (72 salariați, dintre care polițiști locali 68) care, în opinia sa, pot concura la orice oră cu polițiștii din sistemul național. Serviciul Public Direcţia Poliţia Locală se află acum în subordinea Consiliului Local Slatina şi are personalitate juridică.

– Domnule director, mai poate fi considerată poliția locală o „Cenușăreasă” a sistemului?
– În niciun caz! Cel puțin la nivelul municipiul Slatina cred că poliția locală a luat fața poliţiei naționale. Orașul este mic, iar oamenii recunosc că văd pe stradă mai mult poliția locală decât pe cea națională, lucru care mă bucură. De când avem o nouă conducere administrativă a orașului, lucrurile s-au schimbat în totalitate în ceea ce privește relațiile de serviciu și în special partea de coordonare și management. Dacă înainte aveam mari probleme pe partea de logistică, de carburanți, de finanțare, de salarizare, acum nu putem să ne plângem de absolut nimic pentru că am primit tot ceea ce avem nevoie. Avem mai multe mașini, anul viitor vom cumpăra încă 4 autoturisme de serviciu, echipament, avem asigurată norma de hrană- un punct sensibil la nivelul poliției locale când la începutul anului trecut ni s-a spus că banii nu sunt suficienți și pentru acordarea normei de hrană.
– Sunteți polițiști cu nume și atribuții, însă cu salarii de angajați ai primăriei. Sunt polițiștii locali la fel de prost plătiți sau s-a mai schimbat ceva pe această linie?
– Salarizarea este aceeași pe cadrul normativ care reglementează salarizarea bugetarilor plătiți din fonduri publice, însă plusul cel mai mare a venit din acordarea normei de hrană. Înainte, un polițist local ducea acasă salariul minim pe economie, acum duce în plus 1200 de lei reprezentând norma de hrană, lucru care a dus la stimularea salariaților, iar acest lucru se vede în rezultatele lor. Ca orice altă instituție sau companie din mediul privat, nu putem spune că toți salariații muncesc la fel. Avem și cazuri negative, recunoaștem, încercăm să-i profesionalizăm, să-i stimulăm, le schimbăm zona de competență.
– Mulți slătineni îi cataloghează pe polițiștii locali după vechea denumire – de comunitari, considerându-i foști agenți de pază, fără pregătire și îi ia în râs.
– Trebuie să ținem cont că de la înființarea noastră a trecut multă vreme. Din 2006 până acum s-au specializat, s-au profesionalizat și mare parte din ei pot concura la orice oră cu polițiști din cadrul poliției naționale, experiența profesională a lor mă duce să fac asemenea afirmație. Legea a prevăzut ca, în termen de cinci ani de la înființarea poliției locale, toți polițiștii locali să urmeze niște cursuri de inițiere în carieră, exact ceea ce fac cei de la poliția națională când fac angajări din sursă externă. Termenul a mai fost prelungit cu încă un an, iar acum în decembrie au absolvit și ultimii 7 polițiști locali slătineni aceste cursuri. Deci nu există polițist local care să nu fi urmat cursuri, să nu fi fost instruit! Având proprii juriști ai direcției, am discutat cu ei și anumite lacune ale legilor care au rezultat în urma contestării sancțiunilor în instanță, iar acolo unde s-au văzut și s-au repetat greșelile am încercat să discutăm cu fiecare polițist în parte unde s-a greșit.
– Care sunt noile dotări ale direcţiei?
– Pe partea de finanțare, de-abia am terminat achiziția echipamentului de iarnă. Toți polițiștii locali sunt echipați din cap până în picioare cu echipament nou, asemenea echipament nemaifiind cumpărat din 2011. În 2015 am achiziţionat 2 autovehicule noi- două Dacia Logan, care se văd pe stradă, iar anul care vine o să primim finanţare să cumpărăm încă 4 autoturisme, din care unul în mod obligatoriu va fi o dubiţă. Duba pe care o avem acum ne-a fost şi ne este foarte utilă, însă ea trebuie dublată pentru că deja este bătrână, are mulţi kilometri şi ridică mari costuri de întreţinere şi reparaţii. Cu ceea ce o să avem, ducând numărul la 14 autoturisme în dotare, ne descurcăm suficient.
– Căpătarea personalităţii juridice va mări şi numărul angajaţilor Serviciului Public Direcţia Poliţia Locală?
– Ni se vor mări și rândurile, însă, din păcate, suntem legați de o prevedere legală care stabilește numărul de reprezentare de un polițist local la 1000 de locuitori. Și aici n-avem ce să facem. Ar fi trebuit să fie măcar 2 polițiști/1000 locuitori. Mai ales că Slatina, chiar dacă este un oraș mic ca număr de locuitori, are în schimb o suprafață mare- avem cartierele Clocociov, Satu Nou, Sărăcești, Cireașov, avem cartiere preurbane care nu sunt incluse ca excepții și trebuie să le acoperim, zic eu destul de bine până în momentul de față, dar am putea să le acoperim și mai bine dacă am avea mai mulți oameni. Anul viitor vom angaja cel puțin 8 salariați pe un compartiment nou înființat – monitorizare stradală. Practic, dublăm numărul de salariați la monitorizarea video a orașului, acolo unde avem în momentul de față probleme pentru că sunt foarte puțini oameni și foarte multe camere, concomitent cu extinderea sistemului. Cred că încă cel puțin 150 de camere se vor adăuga la actualul sistem de monitorizare video a orașului pentru a avea o acoperire mult mai bună a municpiului. Vom mai avea angajări pe 4 posturi la ordine publică și unul pe rutieră, care vin să suplimenteze oamenii din stradă, să încercăm să fim și mai prezenți.
– Dobândirea atribuțiilor pe linie rutieră nu a constituit un impediment pentru poliția locală?
– Nu! Colaborăm cu Poliția Română pe partea de rutieră pe timpul nopții, pe schimbul trei avem echipaje mixte. La acele cursuri de inițiere în carieră, angajații noștri au avut și mobile de pregătire pe linia circulației pe drumurile publice. Domeniul în care polițistul local poate aplica sancțiuni în ceea ce privește circulația rutieră este stabilit prin lege: staționări, opriri, parcări neregulamentare, acces interzis, tonaj, bicicliști, pietoni, căruțași, conducători de mopede. Nu avem atribuții pe alcool și nici pe viteză. La orice manifestare publică, asfaltări, marcaje, la „n” situații, se poate vedea doar poliția locală.
– Se poate simți cetățeanul slătinean în siguranță pe stradă?
– Da! Oraşul nu se confruntă cu mari probleme în ceea ce priveşte conflictele stradale. Avem altercaţii, avem încăierări, dar nu sunt de natură să creeze panică prea mare sau psihoză că oraşul nu ar fi liniştit. Sunt probleme la fel peste tot, dar nu la fel de mari ca la nivelul altor oraşe. Le stăpânim, le ţinem sub control, cunoaştem zonele care sunt cu potenţial contravenţional, zone în care pot izbucni conflicte datorită conformaţiei cartierelor, cetăţenilor care locuiesc acolo, şi atunci pe zonele astea de obicei insistăm și intensificăm patrularea.
– Se va relua ridicarea mașinilor staționate neregulamentar. Era necesară o asemenea decizie pentru Slatina?
– Era de așteptat să se adopte o hotărâre de Guvern în acest sens deoarece această practică existentă la nivelul tuturor orașelor nu era unitară, o lacună legislativă făcând-o atacabilă în instanță. Mașinile parcate neregulamentar sunt o foarte mare problemă în Slatina. De anul trecut, din mai, de când orice ridicare a devenit ilegală, putem merge prin Slatina și la fiecare colț de stradă să găsim cel puțin două situații în care șoferi uneori inconștienți sau alteori din pură nesimțire parchează mașinile în așa fel încât produc ambuteiaje sau dificultăți în trafic celorlalţi şoferi. Oraşul este mic, dar şi asta impune un anumit tip de comportament, iar şoferii trebuie să înţeleagă că este mai simplu să parchezi maşina la 50 de metri de locul unde ai treabă şi să ţii cont că prin modul în care parchezi maşina încurci alţi şoferi. Iar locuri de parcare în Slatina sunt, cu atât mai mult cu cât de cel puţin un an de zile parcările sunt gratuite. Va veni un an foarte greu, inclusiv cu ridicarea de maşini despre care se ştie că nu este văzută cu ochi buni de către şoferi, însă nu cred că vor fi probleme prea mari.
– Ce le uraţi slătinenilor?
– În pragul Sărbătorilor de Iarnă, le urez tuturor cetăţenilor municipiului să aibă parte de linişte, să fie feriţi de evenimente neplăcute, masă îmbelşugată şi multă sănătate. Sărbători Fericite!