Devalizarea ROMVAG, anchetată de procurorii DIICOT

377
Patronul Adevărul şi Prima TV, Cristian Burci, şi ceilalţi patru inculpaţi din Dosarul ,,Devalizarea Romvag", au fost puşi sub control judiciar pentru 60 de zile

Patronul Adevărul Holding şi Prima TV, Cristian Burci, a fost săltat miercuri dimineaţa şi adus de procurorii DIICOT – Biroul Teritorial Olt de la Slatina, pentru audieri, fiind bănuit de devalizarea ROMVAG Caracal. Alături de Burci, au mai fost aduse la audieri alte nouă persoane în calitate de suspecţi. Printre aceştia, mai mulţi foşti directori ai ROMVAG şi administratori Adevărul Hoding. Printre ei se află şi Ion Dinoiu, candidatul UNPR la Primăria Caracal. La finalul audierilor, procurorii au emis ordonanţe de reţinere pentru cinci persoane: Cristian Burci, Ion Dinoiu, Clara Clementina Gheocov, Vilson Stancu şi Daniela Turcu. După ce au petrecut noaptea în arestul IPJ, aceştia au fost prezentaţi judecătorilor de la Tribunalul Olt cu propunerea de arestare preventivă. Magistraţii Tribunalului Olt au decis punerea sub control judiciar pentru 60 de zile a celor cinci inculpaţi. Ion Dinoiu a fost primul eliberat din arest. La părăsirea sediului IJP Olt, Ion Dinoiu a refuzat să facă vreo declaraţie. Cristian Burci a declarat la părăsirea arestului IPJ Olt că a avut parte de o decizie corectă a magistraţilor şi că apărarea sa a fost una bună, care a reuşit să demonteze, în mare, acuzele procurorilor. Întrebat de condiţiile din arestul IPJ Olt, Burci s-a mulţumit să afirme: ,,Excelente”.

Ancheta privind devalizarea Romvag, demarată de un poliţist caracalean

Cercetările în acest caz au fost demarate cu ceva timp în urmă de către ofiţerii de la Serviciul Economic din cadrul IPJ Olt şi au pornit de la devalizarea ROMVAG Caracal, societate înfiinţată în anul 1973 şi privatizată în 2002, când a ajuns în posesia grupului KARSDORFER EISENBAHNGESELLSCHAFT mbH din Germania, cel mai important operator feroviar german. Schema infracţională care a condus la devalizarea ROMVAG a fost identificată de un tânăr ofiţer de la Caracal, angajat în cadru serviciului de specialitate al IPJ Olt. Dosarul a fost predat DIICOT în urmă cu câteva zile, ca urmare a infracţiunilor grave şi a prejudiciului mare. Omul legii, ca să pună cap la cap informaţiile primite, ,,a săpat” în istoria ROMVAG. A luat-o de la privatizarea eşuată. Procesul de predare a proprietăţii către firma germană amintită nu s-a finalizat şi societatea a ajuns în posesia fostului FPS de unde, în 2006, cu banii făcuţi în tranzacţii cu CFR, Burci a cumpărat-o. Nimeni nu mai ştie câţi bani a dat afaceristul intrat de ani buni în vizorul SRI pentru a prelua constructorul de vagoane de la Caracal. Cert este că nu ia trebuit mult ca să bage firma în faliment. O astfel de decizie a fost luată de Consiliul de Administraţie al Romvag Caracal (ROMJ) la finele lui 2010, atunci când compania a intrat în insolvenţă, ca urmare a blocajului financiar şi imposibilităţii plăţii datoriilor către furnizorii de materii prime şi materiale, dar şi către bănci şi bugetul de stat. Pierderi înregistrate în 2009 erau de14,44 milioane de lei, după ce în 2008 societatea raportase un profit de 9,08 milioane de lei. De la preluarea ROMVAG de către Cristian Burci, la conducerea societăţii s-au perindat mai mulţi directori. Unul dintre aceştia a fost Ion Dinoiu. El a părăsit societatea în 2008, după cum a anunţat recent, lăsând-o pe profit şi cu un personal angajat de cca 2000. Cu toate acestea, procurorii DIICOT Olt, care au preluat dosarul devalizării ROMVAG de la Serviciul Economic al IPJ Olt săptămâna trecută, îl suspectează pe candidatul UNPR că ar fi făcut jocul lui Burci şi a acţionat în detrimentul societăţii pe care o conducea.

Învârtelile penale ale grupului infracţional condus de Cristian Burci

Procurorii DIICOT Olt susţin că omul de afaceri Cristian Burci ar fi iniţiat, încă de la preluarea societăţii, un grup infracţional organizat care a contribuit la prejudicierea ROMVAG Caracal şi a bugetul statului cu câte 8 milioane de euro, prin evaziune fiscală, spălare de bani, delapidare şi abuz în serviciu cu consecinţe deosebit de grave. Potrivit acestora, membrii grupului infracţional condus de Burci au reuşit să creeze importantul prejudiciu prin introducerea în circuitele comerciale de persoane şi societăţi comerciale la care deţineau acţiuni sau erau deţinute în totalitate de persoane apropiate afaceristului, reuşind să recicleze diferite sume de bani provenite din infracţiuni, în cuantum de 18.099.000 euro şi 3.811.756 lei, iar prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile şi evidenţierea în actele contabile sau în alte documente contabile a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive, au creat un prejudiciu statului român în sumă de 25.646.825 lei.
Procurorii susţin că din grupul infracţional constituit de Cristian Burci făceau parte Denisa Turcu- fost administrator special al „Adevărul”, Ioana Daiana Străulea- concubina lui Burci, Clara Clementina Gheocov- fost director al ROMVAG şi actual administrator special al „Adevărul”, Ion Dinoiu- fost director ROMVAG, Mihai Danciu- actualul director ROMVAG, Viorel Barbu, Ion-Eugen Ştefan, Vilson Stancu şi Silviu Mitroi, apropiaţi ai lui Burci, care s-au perindat pe rând pe la coducerile firmelor deţinute de acesta.

Începutul sfârşitului unei firme care ţinea în viaţă Caracalul

Sfârşitul ROMVAG a deputat în 2006, odată cu împuternicirea Denisei Turcu de către mai mulţi dintre acţionarii firmei International Railway Systems SA Luxemburg, un off-shore din Luxemburg, să le reprezinte interesele în relaţiile comerciale şi financiare cu terţe persoane. La scurt timp, între ROMVAG Caracal, reprezentată de directorul general Ion Dinoiu şi directorul economic Dumitru Enache, şi firma deţinută în proporţie de 70% de firma reprezentată de Turcu, a fost încheiat un contract de împrumut. Mai précis, ROMVAG a împrumutat societatea din Luxemburg cu până la trei milioane euro. Pentru a putea transfera banii în contul firmei din paradisul fiscal, Dinoiu şi directorul economic de la acea vreme ar fi declarat sub semnătură că firma caracaleană ar fi avut un excedent lichid de câteva milioane de euro, lucru nereal. Ba, din contră, firma olteană avea contractat un credit de peste trei milioane euro. În loc să ceară pentru împrumut garanţii şi dobândă, conducerea firmei constructoare de vagoane a mai semnat un act adiţional la contractul de împrumut şi a dublat, practic, suma împrumutată.
Oamenii legii susţin că membrii grupului infracţional au acţionat în scopul ascunderii acestui împrumut ilegal prin mai multe viramente de tip ,,suveică”. Pentru a se pierde controlul legal al sumelor de bani împrumutate şi a îngreuna descoperirea circuitului creat, cu scopul de a disimula spălarea sumelor de bani, s-a procedat la conversia sumei de bani viraţi către Internaţional Railway Systems SA Luxemburg din lei în euro la BCR Caracal. În aceeaşi zi, sumele încasate au fost transferate în contul unei firme din Capitală, controlată de grupul coordonat de Burci, unde au fost transformate din nou în lei şi virate la furnizorii acesteia.
Banii fuseseră împrumutaţi de ROMVAG pentru un an. Cum ei nu au fost returnaţi, cei doi semnatari ai documentului, în speţă Ion Dinoiu-din partea firmei din Caracal şi Denisa Turcu din partea Internaţional Railway Systems SA Luxemburg, au semnat un act adiţional prin care perioada de rambursare era prelungită cu trei ani. Mai exact până la mijlocul anului 2009. Cum nici atunci banii nu au ajuns în conturile firmei din Caracal, noul director al ROMVAG, Mihai Danciu, a consimţit să semneze un alt act adiţional pentru prelungirea perioadei cu alte şase luni.
Potrivit procurorilor, acţiunile menite să devalizeze ROMVAG nu s-au oprit aici. Printr-un offshore înfiinţat în 2007, în ceea ce avea ca acţionar majoritar societatea înfiinţată de grup în Luxemburg, manager cu drept de semnătură fiind de această dată chiar Cristi Burci, toată producţia firmei oltene era valorificată prin intermediul celei din Elveţia. Acest contract, susţin surse din rândul anchetatorilor, a fost semnat de Marian Mitran, director economic al ROMVAG, şi de Denisa Turcu.
De la semnarea acestui contract în care firma elveţiană acţiona ca un agent de vânzare şi până la intrarea în insolvenţă a fabricii de vagoane Caracal, în anul 2010, diferenţa între valoarea mărfurilor livrate şi facturate şi valoarea sumelor încasate de la firma elveţiană a ajuns în final la 17.500.000 euro, după perioada de reorganizare pentru că marfa se tot livra, dar banii nu se mai încasau.

Cine este Cristian Burci, milionarul în euro, extrem de discret

Cristian Burci s-a născut în Drobeta Turnu Severin în 1965. După cum a declarat în mai multe interviuri, Burci a fugit în Statele Unite înainte de 89 şi s-a întors după Revoluție. A înfiinţat prima firmă de publicitate din România, afiliată unui grup mult mai mare cu sediul în Statele Unite. El înfiinţează postul de televiziune numit ulterior Prima Tv, pe care l-a vândut şi răscumpărat de mai multe ori. În paralel cu investiţiile în mass-media, Cristian Burci este propulsat în afacerile din domeniul feroviar în timpul mandatului de premier al lui Adrian Năstase şi de ministru al transporturilor al lui Miron Mitrea. Începând cu 2002, Cristian Burci pune mâna nu doar pe Romvag Caracal, dar şi pe uzina de vagoane de la Severin şi o parte din cea de la Arad. Presa a relatat în mai multe rânduri că pe vremea în care ministrul transporturilor era Miron Mitrea, companiile deţinute de Burci câştigau în mod constant contracte cu statul şi pune mâna pe Protan pe care-l vinde, ulterior, unei firme din Ungaria. Burci şi-a dezvoltat afacerile din media prin preluarea cotidianului Adevărul de la Dinu Patriciu. Potrivit revistei Forbes, averea afaceristului discret se ridica, în urmă cu câţiva ani, la 100-110 milioane de euro. Cea mai mare parte a averii provine din afaceri derulate în domeniul producţiei de vagoane şi material rulant, media şi publicitate.